Sök

Spotify ska bygga egen hårdvara – inspireras av Amazon Echo

SpotifySnapAmazon echo

Daniel Ek, medgrundare av Spotify. Foto: Ann Jonasson.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Den svenska musikstreamingtjänsten letar nu efter personal som kan bygga prylar.

Spotify har vänt upp-och-ned på musikbranschen med sin mjukvarutjänst. Nu tittar bolaget på att ge sig in i kampen om att leverera hårdvara. Spotify har nämligen lagt ut en jobbannons där man söker en produktchef för hårdvara, rapporterar sajten Music business worldwide.

I en kryptisk arbetsbeskrivning förklarar bolaget att personen ska vara ansvarig för att bygga “en kategori-skapande produkt som Pebble watch (en smartklocka som gjort succé på Kickstarter reds. anm.), Amazon echo (e-handlarens röststyrda assistent) eller Snap spectacles (Snapchats kameraglasögon)."

Streamingbolaget har samtidigt satt upp en annons för produktchef för röststyrning. Det kan indikera att man framåt kommer att fokusera mer på samarbeten med bland annat Amazon echo och Apples Siri.

Exakt vad Spotify planerar för hårdvara är än så länge oklart men ska man göra något i stil med Amazon echo är det helt klart att det blir något mer innovativt än ett par vanliga hörlurar.

Spotifys senaste bokslut visade att bolaget gjorde en förlust på 1,6 miljarder kronor 2015. Att få musiktjänsten att gå runt är en stor utmaning för Daniel Ek, som fortfarande sitter i förhandlingar med flera skivbolag om ersättningsavtal.

En framgångsrik hårdvarusatsning kan vara ett sätt för bolaget som helhet att närma sig svarta siffror och täcka upp för musiktjänstens förluster.

Tidigare har man försökt bredda sin till att även inkludera video – en satsning som till en början slog fel. Spotify tecknade dyra partneravtal med innehållsleverantörer som MTG, BBC och Vice. Enligt Breakits uppgiftslämnare spenderades upp mot en halv miljard kronor på innehåll som sedan plockades ned från tjänsten.

Läs mer