I Kalifornien, USA, pågår just nu försök med självkörande bilar. Techjättar som Google och Apple är några av spelarna som ska utmana den traditionella bilindustrin.
Även i Sverige finns ambitioner. Volvo har till exempel utvecklat en självkörande XC90 åt Uber, som testats i USA. Scania har också planer på området.
I Sverige har dock lagstiftningen inte hängt med. Det har helt enkelt inte funnits något tydligt lagrum att förhålla sig till. Istället har den som velat genomföra begränsade tester fått ansöka om en särskild dispens hos Transportstyrelsen.
Det förändras snart.
Ekot rapporterar att regeringen i dag fattar beslut om att införa en ny förordning som ska göra det bli lättare att få genomföra försök med självkörande bilar på allmänna vägar i Sverige.
Målet är att ha den på plats 1 juli.
”Det är definitivt både förhoppningen och ambitionen”, säger infrastrukturminister Anna Johansson till Ekot.
Ett antal uppmärksammade olyckor har satt fokus på ansvarsfrågan gällande självkörande fordon. Volvos och Ubers självkörande XC90 kraschade i mars i Tempe i delstaten Arizona. Ingen person kom till skada, men Volvon ska ha hamnat på sidan efter att ha körts på av en annan bil som inte lämnade företräde vid en vänstersväng.
Dagens försök i Sverige bygger på att det självkörande fordonet har en mänsklig förare bakom ratten som kan ta över. Enligt Ekot ska den nya förordningen kräva att det finns en människa ”i eller utanför fordonet” som är den juridiskt ansvarige föraren.
”Ansvarsfrågan kommer att behöva bedömas precis som i dag, utifrån en händelse där man kan konstatera att det antingen är tekniken som fallerat eller att det är föraren som begått ett misstag”, säger Anna Johansson till Ekot.
I höst väntas en utredning lägga fram förslag om lagstiftning för permanent trafik med självkörande fordon på våra svenska vägar.
Här kan du läsa mer om Apples planer på en egen självkörande bil, kan det bli en iCar månne?