“Vad gör du, egentligen?” är kanske den vanligaste frågan jag får när jag är ute och rör mig ute på stan. “Halva tiden skriver jag och resten arbetar jag som startupentreprenör”, är mitt standardsvar.
Om följdfrågor dyker upp lite senare brukar jag börja berätta om mitt absoluta älsklingsprojekt Magiska Platser som lanseras nu i påsk. I en mening förklarar jag att “Magiska platser är en audioguide till Stockholm”.
Jag tror att det är oerhört viktigt att kunna förklara din startup i en enda mening. Folk orkar sällan lyssna längre än så.
Vi är ett litet nystartat företag som just nu sitter på Norrsken i Stockholm. Och precis som alla andra i dessa startupmiljöer har vi gigantiska drömmar. Vi ser Stockholm som en testmarknad. Om vi kan skapa en produkt och sälja den till turister i Stockholm kan vi göra samma i Verona, Paris och Sidney. När jag varje morgon cyklar till kontoret på Birger Jarlsgatan ser jag mig själv i en privatjet på väg mellan världens stora metropoler.
Jag fick idén till Magiska Platser på en Hyper Island-kurs för mer än sju år sedan. Entreprenören Mikael Ahlström var vår lärare och han drog Johan Stael von Holsteins internet-pitch från 90-talet och ändrade ett ord. Datorn blev en telefon.
Efter föreläsningen fick vi i uppgift att hitta på något nytt med utgångspunkt i ett antal faktorer. Smarta telefoner, GPS, ljud, karta. När jag såg post-it-lapparna på väggen framför mig förstod jag att en lösning skulle kunna bli Magiska Platser. Jag insåg också att jag var en lämplig person att lösa uppgiften eftersom jag kan ljud, kartor, digital teknik samt producera och sälja innehåll.
"De kulturella pengarna tyckte att projektet var för kommersiellt och de kapitalistiska pengarna tyckte att det var för kulturellt."
Jag var vid denna tid chefredaktör och vd på affärstidningen Resumé. Jag blev otroligt exalterad och funderade på att hoppa av kursen och istället gå hem och börja utveckla den här idén. Kursen var dock bara två dagar lång så jag bestämde mig för att gå klart utbildningen och sen börja jobba med Magiska Platser.
Nu, sju år senare, är vi framme vid lansering.
Puh, suck, stön. Ändå är jag inte missnöjd med de senaste sju åren. Jag vet att den viktigaste egenskapen för en entreprenör är tålamod. Direkt efter kursen skrev jag en affärsplan och började jaga pengar. Jag hittade något som hette Kulturbryggan och fick 67.000 kronor av staten för att göra ett första test. Jag fick hjälp med att bygga en första app-prototyp och tänkte att bara folk får se den så kommer de inse Magiska Platsers storhet och investera i projektet.
Så blev det inte alls. De kulturella pengarna tyckte att projektet var för kommersiellt och de kapitalistiska pengarna tyckte att det var för kulturellt. Länge gick jag runt med appen i min telefon och kände mig dum. Alla jag träffade älskade projektet, men ingen ville investera.
Jag kom till slut fram till att det bara fanns ett sätt att få detta på banan. Det var att själv investera pengar, tid och all min kraft i projektet. I höstas lånade jag en rejäl slant av Almi och med dessa medel har jag låtit byga en app som innehåller 150 magiska platser i Stockholm.
Vi har en hemsida, en i mitt tycke riktigt snygg logga, en reklamfilm och en massa flyers. Min strategi har varit att producera riktigt bra innehåll till en så låg kostnad som möjligt.
När vi fick historikern Dick Harrison att komma till Stockholm och läsa in 30 magiska platser om de viktigaste turistattraktionerna kände jag att vi hade en första version av den produkt jag vill skapa. Dick var inte gratis, men värd varenda krona.
Det har gjorts många försök tidigare som liknar Magiska Platsers affärsidé. Varje gång jag upptäcker något som liknar det jag vill göra knyter jag näven hårt i fickan.
Men redan på Hyper Island-kursen sa Mikael att ingen idé är unik i dag, inte minst när hela världen har samma förutsättningar att vara kreativa. Ett exempel är appen “Verkligheten berättar” som TV4 Fakta gjorde tillsammans med reklambyrån Volontaire. Den fick 400.000 nedladdningar och 200.000 som lyssnade kontinuerligt.
Men sedan blev de oense om vem som skulle betala räkningen och allt rann ut i sanden. I USA finns Detour, de gör exakt samma sak som Magiska Platser, men de tar betalt per tur. Vi tar betalt för ett stort paket och sen kan du lyssna hur mycket du vill.
Från början ville jag att appen skulle kosta 21 kronor, men jag pratade med Jonas Gardell och han tyckte att vi skulle höja priset.
Nu kostar Magiska Platser 129 kronor i App Store. Jag vet inte om Jonas tycker att det för dyrt.
Vi vänder oss till turister som pratar svenska och vi vet att varje turist har med sig 1000 kronor till Stockholm som ska spenderas på upplevelser. Att åka på en hop on hop off-buss kostar 350 kronor. Vår affärsidé är att dela med oss av intäkterna till våra berättare och då är det bättre att ta bra betalt.
"Från början ville jag att appen skulle kosta 21 kronor, men jag pratade med Jonas Gardell och han tyckte att vi skulle höja priset"
Just nu har jag ångest precis som alla andra entreprenörer. Jag lever inte som jag lär.
Men jag tror det är viktigt att bygga bra minnen även i tuffa tider. I värsta fall blir Magiska Platser ett nytt studielån, men jag har nu redan ovärderlig kunskap om hur man startat ett företag och får in en app i App Store. I bästa fall blir Magiska Platser ett bolag som överlever mig och sprider kunskap och glädje över hela världen.
Jag är sjukt stolt över vårt innehåll och vill att alla ska ladda ner appen och få magiska upplevelser när de besöker Stockholm.
I nästa del ska jag berätta mer i detalj hur jag har startat ett företag utan riskkapital.
Häng med på min startup-resa.