Under tisdagen avslutades årets upplaga av entreprenörskapstävlingen Venture cup. Då hade organisationen fått in över 400 pitchar från 600 tävlingsdeltagare.
“Det är fantastiskt kul att så många startups ser Venture Cup som en språngbräda på sin väg mot framgång”, säger Julia Selander vd för organisationen, i ett uttalande.
Tidigare har Venture cup varit en affärsplanstävling. I år har man gjort om konceptet till att istället handla om “pitch decks” – alltså vem som kan göra den bästa bolagspresentationen. Deltagarna är bolag som ännu inte omsätter mer än 500.000 kronor och vinnaren får en halv miljon kronor.
Ändringen har lett till rekordsiffror för organisationen.
“Resultatet överträffade våra förväntningar med råge och det känns som vi fått ett kvitto på att de förändringar vi gjort för att hålla tävlingen ajour med vad entreprenörerna önskar, blev en fullträff”, säger Julia Selander.
Venture cup är en oberoende, icke-vinsttrivande organisation.