Sök ikon

Spotify bekräftar ödesavtalet – nu får gratisanvändare vänta på musiken

Artikel bild
Daniel Ek säkrar viktigt avtal. Foto: Press.

Nu blir villkoren sämre för Spotifys gratisanvändare, efter nytt avtal med Universal.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Tidigare under dagen kom uppgifter om att Spotify och Universal skriver ett nytt avtal gällande fördelningen av intäkter.

Nu bekräftar parterna uppgifterna i ett pressmeddelande:

“Det här partnerskapet bygger på en gemensam kärlek till musiken, värdeskapande för artister och att leverera för fansen”, säger Spotifys vd Daniel Ek i pressmeddelandet.

Hur avtalet är utformat och hur stor del av kakan Universal får är inte klart. Men enligt tidigare uppgifter har Spotifys mål varit att få ned siffran till 52 procent av intäkterna, från 55 procent av intäkterna.

Enligt den vanligtvis mycket välunderrättade sajten Music business worldwide, förväntas Universal ha gått med på Spotifys villkor.

“Som MBW tidigare har rapporterat, verkar Universal ha fått sätta krav på Spotifys användartillväxt, mot att acceptera den minskade betalningen. Skulle streamingtjänsten inte lyckas nå målen kommer Universals andelsminskning att skjutas upp eller till och med reverseras”, skriver sajten.

En viktigt nyhet är även att Universals artister numera kan välja att släppa sina album endast för Spotifys premiumanvändare, de två första veckorna.

“Det ger prenumeranter en tidigare chans att utforska nya det fullständiga kreativa biblioteket, medan singlarna blir tillgängliga över hela Spotify för alla lyssnare”, säger Daniel Ek.

Just frågan om gratisversionen har varit en het potatis. Taylor Swift skapade stora rubriker när hon 2014 plockade bort all sin musik från Spotify – med hänvisning till att hennes konst inte värdesattes. Apple Music har som kontrast valt att inte ha någon reklamfinansierad gratistjänst. 

Spotifys nya avtal med Universal ska gälla globalt och sträcker sig över flera år. Vidare framgår det av bolagens pressmeddelande att Universal ska få tillgång till mer data från Spotify än tidigare. Vad det innebär i detalj framgår dock inte.

För Spotify, som planerar en börsnotering, är avtalen med skivbolagen kritiska. Det tidigare avtalet med Universal löpte ut för mer än två år sedan. Därefter har även avtalen med Sony och Warner förfallit. 

Daniel Eks Spotify har därför under en längre tid legat i tuffa omförhandlingar med skivbolagen gällande vilka villkor som ska gälla i framtidens långsiktiga avtal. 

Att dessa finns på plats är sannolikt en förutsättning för att Spotify ska kunna genomföra sin börsintroduktion. Investerare skyr vanligtvis osäkerhet kring centrala avtal som pesten.

Tidigare uppgifter har gjort gällande att den skulle ske redan i år. Just avtalsfrågan angavs i februari av Techcrunch som skälet till att Spotify har övervägt att skjuta upp sin börsnotering. 

Spotify sitter i något av en rävsax, då det konvertibellån på 8 miljarder kronor som togs 2016 blir dyrare ju längre noteringen dröjer. Skivbolagen kan därmed sägas ha suttit med trumf på hand. Men närmare sanningen är att skivbolagsjättarna och Spotify har ett ömsesidigt beroende. 

Streamingtjänster som Spotify, Apple Music och Tidal är kritiska för skivbolagens affär, då flera av jättarna börjar få lika mycket intäkter från streaming som från fysisk försäljning. Universal, Warner och Sony fanns dessutom bland de skivbolag som tillsammans fick köpa 18 procent av Spotify till förmånliga villkor i bolagets tidiga historia.  

De har därmed ett starkt incitament för att inte svälta ut Spotify ekonomiskt, i och med att den svenska steamingtjänsten samlar världens största betalande digitala musikpublik.

Ett problem för Spotify har varit att rättighetskostnaderna stiger fortare än intäkterna.

Om Spotify nu har lyckats få ned Universals procentuella andel – och om fler liknande avtal är på väg – har Spotify nu tagit sig ett steg närmare börsen. För varje halvår bolaget väntar kostar det uppskattningsvis en halv miljard kronor

Läs mer