Matappscenen har blivit en av tech-Sveriges mest hajpade nischer – och i Stockholm är cykelbud från aktörer som Foodora, Uber eats och Wolt en långt ifrån ovanlig syn.
Bland matapparna finns också de som riktar in sig på att ta tillvara på restaurangernas osålda mat. I det här segmentet finns i dagsläget bland andra Resq club och Karma. I stället för att köra ut mat till personer låter de sina användare scanna stadens restauranger efter överblivna portioner hämtmat som kan plockas upp till kraftigt reducerat pris.
Nu inleder Karma ett samarbete med hotellkedjan Scandic. Snart kommer det genom appen gå att köpa överbliven mat från kedjans samtliga 100 hotellrestauranger i Sverige.
“Det här är superspännande. Att signa en hotellkedja innebär ett helt nytt segment för oss. Dessutom är det en stor kedja”, säger Elsa Bernadotte, medgrundare och operativ chef på Karma, till Breakit.
För Karma, som sedan tidigare i runda slängar har 200 anslutna restauranger, innebär samarbetet alltså en hel drös nya restauranger på ett bräde.
“Det här kommer boosta våra siffror, absolut. Ju mer mat att rädda, desto mer kan vi sälja”, avslutar Elsa Bernadotte.
Karma har hittills tagit in 9 miljoner kronor i riskkapital och just nu befinner sig i en ny kapitalrunda. Hur det går vill bolaget dock inte avslöja just nu.