För många över 25 år kan det vara svårt att förstå Snapchat – dels hur det fungerar men även hur stort det faktiskt är. Men det finns också en risk att många snabbväxande startups glömmer bort en viktig kanal för att nå framtidens digitala konsumenter och talanger.
Vid 2016 års slut hade Snapchat 158 miljoner dagliga aktiva användare, en ökning under året med hela 48 procent. Enligt rapporten Svenskarna och internet 2016 använder mer än 90 procent av tjejerna i åldern 11-19 Snapchat ibland. På gymnasiet är andelen hela 97 procent. Det är först kring just 25-årsåldern som siffrorna sjunker markant.
För ett varumärke som Frida, som började som en tidning för tonårstjejer och idag är en digital mediekanal på plattformar som frida.se, Youtube, podcast och sociala medier, är det med andra ord fullt naturligt att arbeta med Snapchat som kommunikationskanal. Här delar Terese Allert, chefredaktör för Frida, med sig av sina vassaste lärdomar till startups som vill pröva lyckan här.
1. Nej, alla ska inte vara på Snapchat
Det är lätt att tro att man måste finnas i ”alla” kanaler för att nå ut med sitt varumärke, men det är inte riktigt sant. Det krävs trovärdighet och kunskap för att lyckas, och ibland är det bättre att fokusera på det man kan.
"Det måste rimma med varumärket och det man gör", säger Terese Allert. "Men om man riktar sig direkt till unga tycker jag absolut att man ska finnas på Snapchat. Det är lika viktigt som Instagram och behöver inte ta mycket mer tid. När vi träffar en kändis delar vi i regel upp det så att vi kanske kör 10 minuter vanlig intervju, fem minuter Snapchat och fem minuter Youtube. Om man har en något äldre målgrupp kan Instagram Stories kännas enklare att jobba med."
2. Testa först och analysera sen
Det går blixtsnabbt att skapa ett Snapchat-konto, och man gör ingen skillnad mellan person eller företag. Att Frida skulle finnas på Snapchat kändes fullständigt självklart – men någon vidare analys bakom fanns det inte.
"Det mesta vi gör är något vi testar, det finns i regel ingen planering eller diskussion. Snapchat har fått växa fram naturligt för oss och nu gör vi vissa saker på fasta dagar. Man ska absolut våga testa, men lägg inte för mycket resurser på det. Känns det kul kommer kontot växa fram ifall man har entusiaster ibland sig", säger Terese Allert.
Alltså: registrera dig för ett konto och kör igång. Bra att veta är alltså att Snapchat inte har person- eller företagssidor som på Facebook – utan ditt företag blir en användare precis som vem som helst.
3. Hitta rätt material
Snapchat är inte en plattform som alla andra. Här berättar du inte ohämmat om din egen förträfflighet. Det är heller inte en kanal man kan använda för att driva trafik till exempelvis din sajt – utan materialet stannar på just Snapchat. Frida använder Snapchat som ett osminkat komplement till de andra mer tillrättalagda kanalerna.
"Om en medarbetare går på konsert kan vi snappa 15-sekundersklipp därifrån. Även vid kändisintervjuer använder vi ofta Snapchat för att få en helt ofiltrerad bild av vad som händer i rummet. På det sättet kan vi få ut exklusivt material till våra följare samtidigt som vi gör jobb för tidningen och webben", säger Terese Allert.
4. Korsbefrukta och locka
Att skaffa följare på Snapchat är inte det enklaste – det går inte att sponsra som på Facebook eller Instagram. Man måste känna till kontot och söka på det för att hitta rätt, vilket gör det svårt att växa snabbt. Terese Allert menar att Fridas snabba tillväxt var möjlig tack vare många följare på andra plattformar.
"Det gäller att man har lite tryck i de andra kanalerna. Vi var redan rätt stora på Instagram och Facebook, vilket gjorde att vi enkelt kunde hänvisa till vår Snapchat-kanal för exklusivt material. Man måste kunna locka in följare med något som inte finns någon annanstans. Det kan vara exempelvis exklusivt material, tävlingar, recept eller rabattkoder", säger hon.
5. Tänk inte att du måste räkna hem det
Som med alla medieplattformar krävs det en ganska hög volym för att kunna räkna hem varumärkets närvaro i kronor och ören. Den nära relationen med målgruppen är istället den stora belöningen.
"Vi får en tätare kontakt med våra följare och de får lära känna oss bättre. Vi har kört sponsrade samarbeten på Snapchat. Vi har åtta olika plattformar i dag, så det handlar bara om hur de vill nå ut. Med Snapchat kan man se exakt hur många som har öppnat en snap, så man kan vara väldigt konkret mot annonsörerna", säger Terese Allert.
6. Äkta och ärligt går hem
Det som gjort Snapchat så populärt bland unga är bland annat kravlösheten. Medan Instagram-profiler kan lägga timmar på att få till rätt bild med rätt filter, är Snapchat omedelbart, humoristisk och ofta befriande ärligt. Det personliga tilltalet är A och O.
"Innehållet där vi själva syns har varit mest uppskattat. Vi gjorde en kul kampanj tillsammans med Always Like a girl som hette #jaggillarmig och handlade om tjejers självkänsla. Jag och en kollega svarade på en ny fråga varje onsdag som våra följare fick skicka in. Trots att det var en sponsrad kampanj användes bara selfiekameran, så det var äkta och nära. Det blir något helt annat än redigerad reklamvideo."
7. Bjud på olika infallsvinklar
På frågan om vilka startups som lyckas utnyttja Snapchat på ett bra sätt lyfter Terese Allert ett omskrivet företag i startupvärlden: Jarno Vanhatapios e-handel NA-KD, som säljer mode på nätet.
"På deras Snapchat får man följa med bakom kulisserna på olika photo shoots. Ibland tar modeller och influencers över kontot och har kläderna på sig. De använder fortfarande bara mobilkamera, men bjuder på mer. Jag blir i alla fall sugen på att köpa kläderna. Man kommer betydligt närmare varumärket."
"Ett annat kul exempel är faktiskt @kungahuset på Instagram Stories. På kronprinsessans namnsdag filmades det bakom scenen innan de gick ut och vinkade till folket. Det var ett väldigt smart grepp och blev på ett enkelt sätt något exklusivt för följarna."