Sök ikon

Stämde Google – nu backar småföretaget

Artikel bild
Anna Wikland är Sverigechef för Google. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

De satte sig upp mot sökjätten. Men på grund av den ekonomiska risken dras stämningsansökan tillbaka.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Breakit rapporterade nyligen om golvfirman Nockeby Parkett & Entreprenad som valt att stämma Google i Sverige.

Orsaken? En mycket negativ recension på bolagets Google-sida. Nockeby Parkett & Entreprenad misstänkte att en konkurrent som ville skada bolaget stod bakom den anonyma recensionen.

Nu drar Nockeby Parkett & Entreprenad tillbaka sin stämningsansökan. Detta efter att bolaget rådgjort med en jurist specialiserad på immaterialrätt. 

Den ekonomiska risken anses helt enkelt vara för stor. 

”Våra kostnader skulle överstiga flera hundra tusen kronor vid en förlust”, säger Johan Karlsson på Nockeby Parkett & Entreprenad till Aftonbladet Morgon som i dag uppmärksammar fallet

I programmet gav även juristen Linnea Harnesk, på immaterialrättsbyrån IPQ, sina bästa tips till företagare som drabbats av en orimligt negativ recension på nätet. 

”Rent juridiskt är det väldigt lite man kan göra i Sverige”, säger Linnea Harnesk till Aftonbladet Morgon. 

Här är hennes fyra bästa råd: 

1. Svara 

Registrera ett konto i företagets namn och ge sakligt svar på tal. Då kan andra kunder läsa ditt svar och se att kommentaren kan vara ogrundad/överdriven. 

2. Anmäl

Flera plattformar har egna funktioner där osakliga angrepp kan flaggas. Detta är en enkel åtgärd, som ibland fungerar. 

3. Uppmuntra positiv feedback

En negativ kommentar utan motbild kan vara förödande. Be dina nöjda kunder att skriva en recension. Då spelar det negativa omdömet en mindre roll. 

4. Sista utväg: rättsprocess

Om du kan styrka att det verkligen är en konkurrent som står bakom ett osakligt negativt omdöme kan det vara ett brott mot marknadsföringslagen i Sverige. Du kan då driva en rättsprocess mot den som står bakom omdömet, men ej själva plattformen som sådan. 

Läs mer