Sök

Klart: Nu startar duellen mellan Jack Dorsey och Jacob de Geer

IzettleSquare

Jacob De Geer och Jack Dorsey går nos mot nos i Storbritannien. Foto: AP/Richard Drew samt Anders Ahlgren/SvD.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Nu får Izettle ny konkurrens. Jack Dorseys betalbolag Square aviserar i dag en bred lansering i Storbritannien.
"Marknadspotentialen är enorm”, säger Jack Dorsey till CNBC.

Amerikanska Square och svenska Izettle har liknande produkter, som låter småföretag ta betalt via kreditkort med hjälp av exempelvis en surfplatta eller smartphone.

De bolagen har hittills inte konkurrerat på samma geografiska marknader. Spekulationer kring Squares intåg i Europa har dock förekommit under en längre tid. 

Nu händer det. 

Enligt ett pressmeddelande från Square lanseras tjänsten i dag i Storbritannien. 

”Det finns över 5 miljoner småföretagare i Storbritannien, och vår bedömning är att mindre än hälften accepterar kreditkort så vi tror att marknadspotentialen är enorm”, säger Squares grundare och vd Jack Dorsey till CNBC.

Även svenska Izettle satsar hårt på Storbritannien. 

I höstas köpte bolaget upp den brittiska konkurrenten Intelligentpos, som erbjuder en mer avancerad molnbaserad kassalösning för de lite större handlarna.

Izettle har de senaste åren haft stark tillväxt. Men förlusten i det senaste offentliga bokslutet (för helåret 2015) var nästan lika stor som omsättningen

De totala intäkterna för Jacob de Geers betalutmanare landade då på knappt 350 miljoner kronor. 

Square, som börsnoterades hösten 2015, vände i fjol till ett positivt rörelseresultat efter flera år av röda siffror. Omsättningen landade på totalt 1,7 miljarder dollar, motsvarande nära 15 miljarder kronor.

Även sett till värdering och transaktionsvolymer är Square en jätte jämfört med sin svenska konkurrent.

Bedömare har pekat på risken för ett priskrig den dagen Square beslutar sig för att utmana aktörer som Sumup och Izettle i Europa.

I en intervju med Breakit i höstas avfärdade Izettles grundare Jacob de Geer den risken. 

”Den diskussionen har pågått i fem år, men Square kör fortfarande på sina 2,75 procent i USA”, sade han och tillade: 

”Man kan ta det ned till en viss nivå, sedan går det inte att gå lägre. För småföretag är inte priset det avgörande, utan att det fungerar felfritt, är enkelt att koppla på och att man får pengarna på dagen”.

Izettle har gjort om sina transaktionsavgifter för handlarna, som i dagsläget varierar mellan 1-2,75 procent beroende på volym. 

Enligt CNBC ligger Squares transaktionsavgifter på mellan 1,75-2,5 procent. 

Läs mer