Det började i onsdags på Breakits och Carnegie private bankings investerarevent. Tunga namn som Staffan Persson och Lena Apler sågade delar av startupscenen och uppmanade investerarna i publiken att leta på nya ställen.
Detta fick förstås en och annan entreprenör att ta åt sig – och debatten fortsatte på Breakit.
Men det vi egentligen borde uppröras över fick jag höra efter vårt event när lamporna tänts.
I egenskap av moderator hade jag precis tagit av mig micken när några unga kvinnor kom in i lokalen. Det visade sig vara Arbilina Nissan och Nina Akbari som driver startupen Dashl, en webbtjänst som matchar frisörer och stylister med kunder genom att använda bildmatchning.
Idén är lysande. Jag har själv stört ihjäl mig på att det ska vara så svårt att hitta en bokningstjänst där man kan se a) bilder på vad exempelvis en frisör gjort tidigare b) tider att boka och c) priser. Kalla mig fåfäng – efter en rad misslyckade färgningar i min ungdom tar jag mitt hår på stort allvar. Detsamma gäller de flesta av mina tjejkompisar.
Efter en timmes snack kunde jag också konstatera att grundarna var precis vad investerarpanelen tipsat publiken att leta efter: entreprenörer med glöd i blicken och koll på sina siffror.
Dashl söker nu fyra miljoner i kapital. I mina ögon borde alla pengarna redan vara på kontot. Utan att ha satt mig in i caset ser jag ju dagligen startups på Breakit som tar in mångmiljonbelopp (vissa med, handen på hjärtat, en ganska luddig affärsmodell).
Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.
En rad investerare har med oförstående ögon tittat på Dashls case – och tackat nej.
Orsaken? De allra flesta av dem förstår inte skönhet- och modebranschen. Trots att det är en miljardbransch som växer så att det knakar – och ett stort intresse för en majoritet av jordens befolkning – är den för långt ifrån de manliga investerarnas och riskkapitalbolagens vardag. De vet därför inte hur många av oss tjejer som spenderar timmar på sociala medier för att försöka hitta rätt frisör och tusentals kronor om året på behandlingar.
För att försöka förstå har vissa tagit med sina fruar till mötena. Säkert en god tanke – men totalt oseriös om frun inte råkar vara specialist på ämnet.
Jag är säker på att det löser sig för Dashl – de har säkrat en viss del av kapitalanskaffningen och läget framåt ser positivt ut.
Problemet är att det inte är första gången jag hör om fenomenet – både i Sverige och utomlands. Melody McCloskey, grundaren av StyleSeat som är en amerikansk motsvarighet till Dashl, berättar här hur de manliga investerarna i Silicon Valley skrattade åt hennes idé. Idag finns StyleSeat i 16 000 städer och har på fem år förmedlat affärer för nästan 30 miljarder kronor.
Detsamma gäller extremt framgångsrika Rent the runway, där man kan hyra ut kläder på nätet. Grundaren Jennifer Hyman berättar om investerare som kallat hennes pitch för “söt” och även här sagt att de ska fråga sina fruar – vi snackar miljonärskor som knappast behöver hyra kläder. Idag omsätter företaget nästan en miljard kronor om året. I Sverige finns liknande företag – fortfarande utan riskkapital.
Man kan tycka att det är synd om skönhetsentreprenörerna. Men de verkliga förlorarna är investerarna.
Vår panel i onsdags har insett vikten av att leta på nya ställen. Det är något att uppmuntra – fler skulle tjäna på deras inställning. Mitt tips är att börja i frisörstolen.
Läs mer: