Sök

AT&T och Verizon stoppar annonser på Googles plattformar

Google

Susan Wojcicki, vd Youtube. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

AT&T och Verizon sällar sig till skaran av bolag som drar tillbaka sina annonser från Googles plattformar.

Under de senaste dagarna har bolag som McDonald’s, Audi, Honda, Volkswagen, Toyota, L’Oréal och Marks and Spencer valt att antingen begränsa eller ta bort Google-annonser.

Bakgrunden är att de riskerar att hamna jämsides extremistiskt innehåll, skriver Recode.

”Vi är djupt oroade över att våra annonser kan ha hamnat jämsides innehåll på YouTube som främjar terrorism och hat”, sade AT&T i ett uttalande. Telekomjätten uppgav att tillbakadragandet avser endast icke-sökplattformar.

Verizon har fattat ett likadant beslut som AT&T efter att dess annonser dykt upp på hemsidor som inte blockerats.

”Så fort vi blev uppmärksammade om detta tog vi omedelbara åtgärder för att avbryta den här typen av annonsplacering och inledde en utredning”, sade Verizon.

Enterprise Holdings är ett annat bolag som säger sig ha valt att stoppa sina annonser. Enligt The Times ska även läkemedelsjätten GlaxoSmithKline ha valt att ansluta men detta har ännu inte kunnat bekräftas.

Google sade häromdagen att man ska genomföra ett flertal åtgärder för att få bukt med problemen.

Läs mer