Sök ikon

Därför är vi värda mycket mindre än jänkarna för Facebook

Artikel bild
Erik Wisterberg är reporter på Breakit, och har bevakat mediebranschen i nära 10 år. Foto: Breakit samt Claudio Bresciani/TT.

En amerikansk Facebook-användare är värd 20 dollar i kvartalet – en Europeisk bara 6 dollar. Breakits Erik Wisterberg ger dig förklaringen till den avgrundsdjupa skillnaden.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Mark Zuckerbergs skapelse har på 13 år gått från att vara en digital skolkatalog för Harvardstudenter till att bli västvärldens mäktigaste mediebolag. 

Börskursen är nu 3,5 gånger högre än när aktien började handlas våren 2012. Hela Facebook värderas i dag på börsen till 400 miljarder dollar.

Det är 3500 miljarder kronor – nästan tio gånger mer än exempelvis storbolaget H&M.

I dag publicerar Breakit uppgifter om hur stor Facebooks svenska omsättning beräknas vara. Beräkningen är gjord utifrån offentliga uppgifter ur Facebooks rapporter, samt på grundval av de senaste användarsiffrorna för den svenska marknaden. 

Vad som är intressant, och inte särskilt väl belyst i svensk affärspress, är också Facebooks oförmåga att tjäna pengar på sina användare bortom hemmamarknaden. 

Här är några datapunkter som är värda att lyfta fram. Samtliga kommer från Facebooks senaste kvartalsrapport (q4 2016).

Användartillväxten i USA avstannad

Facebooks tillväxt på användarsidan sker varken i USA eller Europa. Istället är det Asien samt ”resten av världen” som har tvåsiffriga tillväxttal, medan hemmamarknaden tycks vara mättad.

Samtidigt är USA kassakon

Bara 12,4 procent av Facebooks aktiva användare finns i USA & Kanada. Men 51,7 procent av Facebooks intäkter kommer därifrån.

Varje användare i USA/Kanada genererade i snitt 20 dollar till Facebook under det sista kvartalet 2016. Motsvarande siffra för Europa är blott 6 dollar.

 

Om Facebook lyckades kapitalisera lika hårt på svenska som amerikanska användare skulle intäkterna här mer än trefaldigas.

Så vad beror eden avgrundsdjupa skillnaden på?

Breakits källor, annonsköpare, mediechefer och experter på digital annonsering, levererar en buffé av tänkbara förklaringar.

Nischade målgrupper blir för små

Ett viktigt skäl till att vi svenskar är värda så mycket mindre är vårt lands ringa storlek. Facebooks supervapen är dess avancerade målgruppsstyrda annonser.

Vill du nå 35-åriga journalister som gillar skateboardskor? Facebook levererar. 

Men, problemet är att dessa förfinade målgrupper blir väldigt små i ett land som Sverige, och därmed mindre attraktiva jämfört med USA. Det leder till lägre priser.

Publicisternas motstånd

Facebooks egna medieformat Instant articles, där innehåll och annonser publiceras på Facebooks plattform, har slagit igenom bredare bland publicisterna i USA, medan Europeiska medier i större utsträckning slungar trafik till sina egna sajter. 

Konkurrensen driver upp priset

Flera experter pekar även på att konkurrensen om annonslagret på Facebook är större i USA, vilket leder till högre priser. 

"America first"

Den kanske viktigaste förklaringen är enklare att förstå. Facebook har alltid prioriterat hemmamarknaden. Det gäller både i att rulla ut mer avancerade annonsprodukter – och i att faktiskt satsa på att sälja dem.

”De har en mycket starkare säljorganisation där”, säger en källa med insyn.

Även för ett bolag av Facebooks storlek är det i nuläget för dyrt att ha stora säljorganisationer i varje land. 

Räkna med att Zuckerberg, och hans investerare, kommer att vilja skruva upp intäkten per användare utanför USA. Lyckas man öka detta nyckeltal med bara några dollar innebär det kraftigt ökade intäkter. 

Jakten kan börja.

Missa inte Breakits färska podcast där vi analyserar Facebooks siffror närmare.

 

Läs mer