Sök

Miljardären: ”Det är en bubbla”

Eric Gay/TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Mark Cuban blev mångmiljardär när han sålde Broadcast.com precis innan it-bubblan sprack. Nu ringer han ännu en gång i varningsklockan.

Med facit i hand kan man lugnt säga att Mark Cuban gjorde en bra affär när han sålde sajten Broadcast.com till Yahoo för 5,7 miljarder dollar 1999. Därefter dröjde det inte länge innan den så kallade it-bubblan sprack.

På fredag är det 15 år sedan samma it-bubbla nådde sitt klimax – och Mark Cuban, som numera bland annat äger basketlaget Dallas Mavericks, ser många likheter då och nu.

Enligt honom är situationen till och med värre idag än den var då – av flera skäl.

”På den tiden investerade allmänheten i börsnoterade bolag. Det må ha varit usla bolag, men eftersom de var börsnoterade så innebar det att investerarna hade likviditet och kunde sälja sina aktier. Bubblan idag kommer från privata investerare som är intresserade av appar och små techbolag”, skriver han på sin blogg.

”Det finns NOLL likviditet i någon av de här investeringarna. Inget. Noll. Zip.”

Han noterar vidare att det idag finns 225 000 affärsänglar i USA.

”Jag undrar hur många av dem som har insett vad de gett sig in på?”

”Jag är helt övertygad om att att de flesta av dessa individuella änglar och crowd funders för tillfället är helt under ytan med sina investeringar."

Enligt honom ligger problemet i att möjligheterna att sälja de här bolagen, och omsätta sina investeringar till faktiska pengar, är väldigt små. 

”Det enda som är värre än en marknad med kollapsande värderingar är en marknad utan värderingar och utan likviditet.”

”Om en aktie är värd vad någon vill betala för den, vad är då värdet på en aktie som saknar en plats att sälja den på?”

Läs mer