Sök ikon

Svenskt småföretag stämmer Google – vill få bort ”falskt” omdöme

Artikel bild
Att drabbas av ett negativt omdöme på internet kan skada din affär. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix samt AP.

De har förgäves försökt få Google att lyssna. Nu stämmer ett svenskt småföretag sökjätten, kan Breakit avslöja.


Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Vad som står om ett företag på internet kan bli helt avgörande för hur det kan attrahera kunder. 

Det har golvfirman Nockeby Parkett & Entreprenad fått erfara. 

För drygt två månader sedan skrev någon ett mycket negativt omdöme på bolagets företagssida på Google. Det går ut på att firman inte dök upp – trots att personen ifråga hade utrymt hela lägenheten för att golven skulle slipas. 

”Undvik detta skojar-företag!”, avslutas recensionen. 

Men inlägget är falskt, menar Nockeby Parkett & Entreprenad. Nu stämmer bolaget Google i svensk domstol i ett försök att förmå sökjätten att plocka bort omdömet. 

”Vår verksamhet genomgår stor skada just nu. Flera hundra tusen i förlorade intäkter kan vara på grund av ett omdöme som ligger ute på Google's omdömesportal my business. Inlägget som ligger ute är skrivet av okänd enbart för att skada vår verksamhet (förmodligen en konkurrent)”, skriver bolaget i sin stämningsansökan som nyligen landade i Stockholms tingsrätt. 

Nockeby Parkett & Entreprenad omsatte drygt 18 miljoner kronor enligt sitt senaste bokslut. Bolaget uppger att majoriteten av dess jobb kommer in via Googles portal. 

”Detta falska inlägg gör att vi förlorar kunder samtidigt som vi betalt cirka 25.000 kronor i veckan i marknadsföring just för att synas på Googles portal”, skriver bolaget i sin stämningsansökan. 

Tidigare har företagets ledning försökt att kontakta Google direkt för att få bort inlägget. Men efter att det har misslyckats väljer nu Nockeby Parkett & Entreprenad att ta saken till svensk domstol.

Bolaget kräver även ersättning för den skada som man hävdar sig lida av på grund av det påstått falska inlägget. 

”Vi yrkar på förlorade intäkter samt återbetalning av våra marknadsföringskostnader under denna period”, skriver företaget i sin stämningsansökan. 

Målet är principiellt intressant då det kan klargöra hur det svenska rättsväsendet ser på Googles ansvar gällande användargenererade omdömen. 

I Sverige finns även exempel på privatpersoner som stämt Google för att få bort uppgifter som dyker upp via vanliga Google-sökningar

UPPDATERING: Nockeby Parkett & Entreprenad har dragit tillbaka sin stämningsansökan efter att ha rådgjort med en juristbyrå.

Läs mer