Google Home är sökjättens smarta hemmet-assistent, som konkurrerar med exempelvis Amazon Echo.
Systemet bygger på högtalare utplacerade i bostaden som kan aktiveras med röstkommandon.
Google tjänar pengar på prylarna genom att ta betalt vid köpet, vilket är standard för det mesta av hårdvara. Googles kärnaffär är generellt att tjäna pengar genom annonser. Nu verkar det som att suget efter de återkommande annonsintäkterna blivit för stort för att låta bli, även för Google Home-teamet.
I veckan har flera användare märkt att robotrösten läst upp en annons för filmen Skönheten och odjuret, rapporterar techsajten the Verge.
New Beauty & the Beast promo is one way Google could monetize Home. cc: @gsterling @dannysullivan pic.twitter.com/9UlukSocrO
— brysonmeunier (@brysonmeunier) March 16, 2017
Google själva vill dock inte medge att det som hörs i videon ovan är en annons. Istället har bolaget försökt sig på ett stycke lingvistisk akrobatik och gett the Verge följande svar:
“Det här är inte en annons. Det som är bra med assistenten (Google Home reds. anm.) är att den bjuder in våra partners att vara våra gäster och dela sina berättelser.”
När techsajten påpekat att detta är en beskrivning av just en annons skickade Google ett uppföljningssvar:
“Det här var inte menat som en annons. Det som circulerat på nätet var en del av “My day”-funktionen, där vi – efter att ge dig information om din dag – ibland lyfter aktuellt innehåll. Vi fortsätter att experimentera med nya sätt att lyfta unikt innehåll för användare och vi kunde ha gjort det på ett bättre sätt i det här fallet.”