Sök

Annonssamarbete med Trustly

Så fungerar direktbetalningar – och så kan de öka din försäljning

Märta Viberg på Trustly.

Breakit

Breakit

En tredjedel av alla som handlar på nätet avbryter sina inköp för att de saknar rätt betalmetod, det visar en undersökning från DIBS 2016. Direktbetalningar kan hjälpa dig att behålla kunderna och utveckla dina affärer.

Idag är Sverige så gott som kontantlöst, endast två procent av den totala valutan är kontant. Framgångsrika betaltjänstföretag som Klarna, iZettle och Trustly har bidragit till utvecklingen som gjort oss världsledande när det gäller digitala betalningar.

Men utvecklingen går snabbt, vilket ställer ännu högre krav på att nätbutiker och e-handlare kan erbjuda en smidig och trygg e-handel. Kunderna vill kunna handla snabbt och bekvämt – och själva betalningstillfället är en viktig del för att handlarna ska kunna motsvara kundernas förväntningar och minimera förluster som beror på bedrägerier.  

Att kunna erbjuda rätt betalmetod till den som ska handla kan vara skillnaden som gör att köpet slutförs, menar Märta Viberg som är produktansvarig och chef för konsumentrisk på svenska fintechföretaget Trustly:

”Den obekväma sanningen är att väldigt många lämnar shoppingvagnen när de inte hittar den betalmetod de föredrar i kassan. Handlare som inte erbjuder alternativ till kunderna tappar inte bara intäkter utan också i kundnöjdhet och lojalitet”, säger hon.

Kortbetalningar är idag den metod som dominerar. Men det är krångligt för många kunder, särskilt för den växande skara som handlar från mobilen.

“Att knappa in en lång sifferkombination, giltighetsdatum, CVC-kod och kanske ytterligare ett säkerhetssteg är allt annat än smidigt. För att inte tala om att kort kan innebära avgifter eller räntekostnader för en kreditskuld som har tendens att växa till sig”, säger Märta Viberg.

Trustly har därför utvecklat en unik metod för direktbanksbetalningar på nätet. Det innebär enkelt uttryckt att kunderna betalar direkt från sin egen internetbank.

”Varför ska man betala via mellanhänder som kort, fakturor eller e-plånböcker om man inte behöver? Bankkontot är själva källan som alla andra betalmetoder bygger på, det har ett högt förtroende och hög säkerhet. Dessutom är det inkluderande, i stort sett hela den vuxna befolkningen har minst ett bankkonto”, säger Märta Viberg.

I Sverige och de nordiska länderna har direktbetalningar vuxit i popularitet, en av de bakomliggande orsakerna kan kopplas till att teknik för e-legitimering som Mobilt BankID har utvecklats.

Märta Viberg menar att det finns många olika anledningar till att erbjuda direktbetalningar i en nätbutik.

”Den viktigaste anledningen är förstås att många kunder vill betala direkt från bankkontot. Det är smidigare från mobilen och dessutom har bankkontot inget utgångsdatum. Som konsument slipper man hela proceduren med att registrera sina kortuppgifter, och göra om allt när kortet har gått ut. Som handlare riskerar man onödiga avbrott, eller att man tappar kunden helt. Möjligheten till direktbetalningar maximerar utfallet på den trafik man har”, säger Märta Viberg.

Trustlys metod för direktbetalningar från bankkontot är unik i sitt slag och sedan starten för nio år sedan har företaget haft en imponerande tillväxt. Idag erbjuder man tjänster i 29 länder och länkar samman över 190 banker i Europa.

Det här är en sponsrad artikel från Trustly, som arbetar för en värld där det är snabbt,  enkelt och säkert för alla att betala på nätet utan mellanhänder – för handlare och konsumenter såväl som för banker. Läs mer om Trustly här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer