Programmering redan från årskurs ett. Det var en del av innehållet i regeringens uppdaterade läroplaner för grund- och gymnasieskolan som presenterades i går. Förändringarna innebär att programmering ska finnas med som delar i befintliga ämnen som matematik och teknik.
Bland nyheterna, som syftar till att öka digitaliseringen av skolan, finns också utbildning i digital källkritik.
Förändringarna ska införas under 2018 och 2019.
“Det säger sig nästan själv att det här är oerhört viktigt för ett framtida yrkesliv”, sa gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström till Dagens Nyheter i går.
Att de uppdaterade läroplanerna innebär ett steg i rätt riktning, tycker också Jessica Stark, Dinesh Nayar och Alexandra Bylund, som alla stod bakom det så kallade startupmanifestet 2015.
Där efterfrågades bland annat just programmering på skolschemat.
“Sverige skriker efter programmerare, men jag tror att programmeringskunskaper också kommer vara viktigt nästan vad man än gör i framtiden. Det här har behövts länge och det är jätteroligt att det händer,” säger Jessica Stark medgrundare av startuphubben Sup46.
Dinesh Nayar, vd och medgrundare av fyndsajten Fyndiq, kallar de uppdaterade läroplanerna “ett första steg i rätt riktning”.
“Men jag skulle vilja se att det inte stannar vid små portioner som inkorporeras i andra ämnen, utan att man ganska snabbt rör sig mot att göra programmering till ett eget ämne”, säger han.
En tanke som delas av Alexandra Bylund, vd och grundare av marknadsföringsbyrån Mama said. Helst skulle hon se programmering som ett eget ämne på schemat – med programmeringsexperter som lärare.
“Jag tror man behöver ganska mycket tid på sig för att bli en duktig programmerare. Jag har stött på både nybörjare och seniora programmerare som tack vare erfarenhet och testande blivit väldigt vassa. Och eleverna kommer utvecklas fort, så det kommer det behövas seniora lärare.”
“Framför allt tror jag vi skulle kunna få fram supertalanger med hjälp av duktiga experter,” säger Alexandra Bylund.
Även Katarina Berg, global HR-chef på Spotify, är positiv till förslaget.
“Vi välkomnar detta initiativ med öppna armar. Dels är det en oerhört viktig signal och dels är det oerhört värdefullt både för Sveriges företag och ungdomarna som är vår framtida arbetskraft. Alla behöver förstå hur kod funkar!”, säger hon till Di Digital.