Sök

Elsa Bernadotte ska rädda miljontals måltider från soptippen: "Kan bli enormt"

Karma

Elsa Bernadotte. Foto: Gustaf Rosensköld.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Efter ett år på Chanel tröttnade hon – och började sälja fryst frukt på pinne.
Nu ska Elsa Bernadotte eliminera världens matsvinn med hajpade appen Karma.
"Vårt mål är att rädda en miljon måltider i år", säger hon.

Elsa Bernadotte minns väl hur hon tänkte när hon fick höra om idén.

Det var en söndag.

På måndagen skulle Elsa Bernadotte säga upp sig från jobbet på lyxmodehuset Chanel.

Bakom idén med fryst exotisk frukt på pinne – ungefär som glass – stod Erik Lindblad, en bekant hon hade hört av sig till dagen innan och velat pitcha en egen affärsidé för.

Den släppte Elsa Bernadotte när hon fick höra Eriks idé.

“Jag sa 'det där – i love it'. Det låg helt rätt i tiden, var gott och det fanns behov av en sådan här produkt”, säger Elsa Bernadotte.

Då hade hon jobbat med varumärkesfrågor på Chanel i ett år. Det var Elsa Bernadottes första jobb efter studier på Handelshögskolan.

Kontrasterna mellan det franska lyxmodehuset och duons iskalla fruktidé, som fick namnet "Pop fruits", kunde knappast varit större.

Men Elsa Bernadotte hade velat starta eget i flera år. Och Chanel kändes inte riktigt som rätt plats.

“Och jag brann inte för produkten. Det var det som blev grejen med Pop fruits, jag älskade det vi sålde.”

Men det var då.

I somras sålde de frukt-startupen, som 2015 omsatte drygt en miljon kronor, till ett brittiskt bolag för ett hemligt belopp. Vid det laget hade hade Elsa Bernadotte redan arbetat med nästa projekt under ett år: appen Karma.

***

Hon är inte särskilt förtjust i beskrivningen “rabattkortsapp”. Men från början var idén att samla erbjudanden på alltifrån strumpor till luncher.

Bolaget bakom Karma startade Elsa Bernadott tillsammans med Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling och Mattis Larsson hösten 2015.

Något år senare - i november i fjol - väntade en nylansering. Då blev Karma en app nischad enbart på att förmedla överbliven café- och restaurangmat.

I samma veva tog bolaget in 7 miljoner kronor i nytt kapital – bland annat från Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken foundation.

Problemet de försöker tackla är minst sagt enormt. Bara i Sverige kastas runt 1,3 miljoner ton mat per år. Hushållen står för det största svinnet, men restaurangbranschen är en annan stor bov.

Och Karma är inte ensamma i nischen. Finska "Resq club" och danska "To good to go" försöker göra samma sak.

För Elsa Bernadotte är Karma ett passionsprojekt.

“Kort och gott kan man väl säga att det vi gör nu verkligen går i linje med vad vi vill göra i vårt entreprenörskap. Och något som är intressant är att många i den här branschen kommer från andra hållet: man ser ett problem som man vill hitta en lösning på. Vi kom snarare från den tekniska lösningen, där vi såg att vi hade skapat någonting som verkligen skulle kunna ha en reell påverkan på ett stort samhällsproblem”, säger Elsa Bernadotte.

Nu pågår en ny kapitalrunda. Enligt Svenska dagbladet siktar Karma på att ta in 40 miljoner kronor i år för att framöver kunna introducera appen internationellt - siffror Elsa Bernadotte inte vill kommentera. Och så sent som i torsdags stod det klart att Spotify-investeraren och affärsängeln Sophia Bendz köpt in sig i bolaget, dock via köp av aktier från befintliga ägare.

Karma har blivit en av tech-Sveriges största snackisar – och mitt i karusellen finns Elsa Bernadotte, som leder bolagets operativa arbete.

I dagsläget handlar det bland annat om att jaga pengar i den pågående kapitalrundan.

“Jag är ganska intensiv i bemärkelsen att jag antingen är av eller på. Hundra procent eller noll, och jag mår som bäst när jag är på hundra. Det är där jag är med Karma nu. Det händer mycket, sker snabba förändringar, tempot är högt och potentialen enorm. Det älskar jag”, säger Elsa Bernadotte.

***

Hon växte upp i Rasbo, ett litet samhälle ett par mil utanför Uppsala. Och ja, Elsa Bernadotte är släkt med kungafamiljen – om än på långt håll.

Hemma omgavs hon av föräldrarnas entreprenörskap, även om det inte var så det kallades hemma.

“När jag var väldigt liten jobbade framför allt pappa jättemycket. När hans bolag äntligen bar frukt och började lyfta lite innebar det frihet för familjen. Vi kunde till exempel åka utomlands för första gången. Det blev synonymt för mig att hårt arbete lönar sig.”

Inför lanseringen av Pop fruits 2013 fick hon och Erik Lindblad rådet att vänta. Någon tyckte att de först borde testa produkten i en sluten miljö. En annan åsikt var att de borde lägga mer arbete på pinnen som frukten satt fast på.

“Men vi körde på pinnen och produkten som vi tyckte var good enough och lanserade när vi sagt att vi skulle lansera. Hade vi gjort som andra sa hade det nog tagit ett år till. Då hade pengarna kanske inte räckt eller så hade det kommit en konkurrent.”

“Å andra sidan hade Pop fruits kanske blivit tre gånger så stort om vi följt deras råd. Det vet man inte. Men det var lärorikt att inse att folk har väldigt mycket åsikter och råd – och att man inte alltid ska ta för givet att de har rätt.”

Det är en av lärdomarna under Elsa Bernadottes år som entreprenör. Att inte vänta på rätt tajming är en annan.

“Det fanns alltid någonting som var 'nästa grej' innan man kunde starta något eget. Men under tiden på Chanel blev det tydligt att ingen någonsin kommer säga 'nu är det dags'. Det kommer alltid finnas bra grejer att ha gjort innan.”

Idag ligger allt fokus på Karma för Elsa Bernadotte.

Hur stort kommer det bli?

“Enormt. Skulle vi kunna halvera matsvinnet hos de som använder Karma vore det en fantastisk början. Vårt mål det här året är att rädda en miljon måltider. Gör vi det har vi kommit långt".

Det långsiktiga målet är långt mer ambitiöst än så.

“Vi ska inte bara vara en tjänst som inte minskar matsvinnet, utan får det att inte uppstå.”

Läs mer