Sök ikon

Efter jätterundan – här är kvinnorna som ska lyfta Soundtrack Your Brand

Artikel bild
Matilda Karlsson, Alexandra Würtz och Maria Göthlin börjar på Soundtrack Your Brand. Foto: Pressbilder.

Med nya miljoner i kassan siktar Soundtrack Your Brand på att sälja mer.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Med närmare 200 färska miljoner i kassan har musikutmanaren Soundtrack Your Brand rejäla tillväxtambitioner. 

Nu värvar bolaget, grundat av Ola Sars och Andreas Liffgarden, en kvartett bestående av kvinnor från tunga poster på flera välkända bolag.

”Extra kapital ger oss såklart en viss frihet att anställa. Men det är inget mål i sig att bli många fler, vår ambition är att skala vår produkt i den mån det går”, säger Sven Grundberg, kommunikationschef på Soundtrack Your Brand.

En nyckelrekrytering är Maria Göthlin, som blir ny finanschef på Soundtrack Your Brand. Det är en roll som tidigare har skötts av bolagets operativa chef Richard Hernemyr.

Maria Göthlin kommer närmast från betaljätten Bambora där hon var global redovisningschef, och får nu ansvar för att hålla i pengarna på Soundtrack Your Brand. Hon är även en veteran i musiksammanhang, efter att ha varit med i bygget av Spotify 2008-2016.

"Det känns som att hitta hem. Jag älskar att jobba med musik och det är fantastiskt att få vara med om att bygga upp något från grunden. Det är förstås inte lätt att bygga bra bolag, men jag har lärt mig mycket genom åren som jag nu kan tillämpa”, säger Maria Göthlin i en skriftlig kommentar. 

Dessutom presenterar bolaget ytterligare tre nya medarbetare:

# Areti Goulati blir produktdesigner på bolaget. Hennes expertis ligger inom användarupplevelse (UX). Areti Goulati har tidigare haft chefsroller inom området på storbolag som H&M och SAS. 

# Matilda Karlsson är bolagets nya jurist, och kommer att jobba under chefsjuristen Paul Stuart. Hon kommer närmast från streamingbolaget Magine, och har tidigare jobbat för mediejätten MTG. 

# Alexandra Würtz blir globalt ansvarig för försäljning till små och medelstora bolag. Hon kommer närmast från Amazons molntjänstbolag AWS, och har tidigare jobbat på Klarna. 

I dagsläget jobbar 65 personer på Soundtrack Your Brand. Nästa steg är att utöka säljorganisationen. 

”Vi kommer att växa, och ett fokus är att expandera den kommersiella delen, det vill säga att bygga ut säljkontoren globalt”, säger Sven Grundberg. 

Han poängterar dock att Soundtrack Your Brand inte ska svälla för sakens skull. 

”Det är inget styrketecken i sig att vara många anställda. Vårt fokus är att skala upp vår produkt på ett kostnadseffektivt sätt”, säger Sven Grundberg. 

Soundtrack Your Brand säljer tjänsterna Spotify Business (Sverige, Norge och Finland) och Soundtrack Business (resten av världen). Målgruppen är butiker och restauranger som vill strömma musik i sina lokaler.  

En sak är klar. Grundarna är inställda på global dominans och menar att bolagets konkurrens består av två fulla DJ:s som inte har en aning om vad de håller på med.

Läs mer