I myllan av gotländska startups är Pickit den som kanske tagit sig allra längst.
Grundarna Mathias Björkholm och Henrik Bergqvist såg en grupp människor som ingen riktig gav någon kärlek: vanliga kontorsknegare som vill göra schyssta presentationer.
”Det finns en fungerande marknad för tidningar och reklambyråer som köper bilder professionellt. Men varenda kotte på ställen som PWC och Arbetsförmedlingen sitter och jobbar utan att ha en aning om hur man får till en schysst bild”, säger Mathias Björkholm.
2013 drog de igång sitt bolag – som senare inledde ett samarbete med mjukvarujätten Microsoft. I korthet går det ut på att Pickits bildtjänst är integrerad i program som Word och Powerpoint.
Den grundläggande idén är att göra det enkelt för folk att lägga in bilder i exempelvis presentationer, utan att för den sakens skull stjäla dem från internet.
2015 gjordes en finansieringsrunda på 29 miljoner kronor, där statliga Almi invest var den största investeraren.
Mathias Björkholm och Henrik Bergqvist har nu nästlat sig ännu djupare in i mjukvarujätten Microsoft.
När Pickit i dag tillkännager att man stänger sin A-runda, på totalt 4,6 miljoner dollar (motsvarande drygt 41 miljoner kronor) finns nämligen Microsoft Ventures bland investerarna.
”Det känns väldigt bra, Microsoft är helt makalöst bra att jobba tillsammans med”, säger Mathias Björkholm.
Han menar att Microsoft har förändrat radikalt sedan Steve Ballmer slutade som vd och efterträddes av Satya Nadella.
”Det finns så mycket bra människor som jobbar där, men som var omgärdade av en grå mur under Steve Ballmer-eran. Då var det ett stängt ekosystem”, säger Mathias Björkholm och fortsätter:
”Vi hittade dörren in genom den grå muren och började röja runt i deras ekosystem. I dag är Microsoft vår absolut viktigaste partner, och vi är en av dess mest använda tredjepartsapplikationer vilket är helt magiskt”.
Det finns ett antal viktiga detaljer som Mathias Björkholm inte vill, eller kan, gå in på.
Det gäller värderingen i den stora nyemissionen, hur stor andel Microsoft tar samt hur Pickits intäkter egentligen ser ut.
Det senast tillgängliga bokslutet, för helåret 2015, visar en nettoomsättning på blott 1,3 miljoner kronor och ett rörelseresultat på minus 11,6 miljoner kronor.
Hur intäkterna ser ut för 2016, eller prognonsen för 2017 vet vi inte.
"Det kommenterar jag inte", säger Mathias Björkholm.
Förhoppningen är dock att Pickits företagstjänst ”Pickit Business”, lanserad i slutet av 2016, ska sätta fart på försäljningen.
Den är tänkt att bli ett kraftfullt arbetsverktyg för marknadschefer världen över. Enkelt uttryckt låter den företag skapa en egen bildbank - utifrån ett företags egna befintliga bilder - med material som är godkänt och anpassat för bolagets varumärkesplattform. Innehållet distribueras därefter in i Office-paketet. På så sätt kan kommunikationen hållas ihop.
Nu väntar en säljoffensiv.
”Vi är fortfarande ett litet bolag, vilket vi har för avsikt att fortsätta vara, och vi behöver säljkanaler. Affären med Microsoft gör att vi jackar in i en stor säljorganisation".
Nu fyller ni på kassan rejält – vad är nästa steg?
”Att ta över världen”, säger Mathias Björkholm halvt på skämt och tillägger:
”Vi är otroligt imponerade av bolag som Spotify, Acast och Netflix, som skapat en de facto-standard på marknaden. Vi har möjlighet att göra samma sak för fotobranschen”.
Förutom Microsoft deltar de befintliga investerarna, Almi Invest samt ett antal privata investerare, i Pickits A-runda.
Vill du veta mer om Gotlands startupscen? Spana in detta reportage.