Sök ikon

Annonssamarbete med Wint

Wint-grundaren: "Mina 7 bästa tips som sparar tid och pengar på din bokföring"

Artikel bild
Björn Elfgren på Wint.

Björn Elfgren, vd och grundare av digitala bokföringstjänsten Wint ger dig sju enkla knep som gör att du får tid över till annat än bokföring.

Jag startade mitt första företag som 15-åring, en jordgubbsodling. När jag var 16 hade jag 20 anställda – och det jag lärde mig har jag haft glädje av sedan dess.

Att det måste komma in mer pengar än det går ut var det viktigaste. Att bokföring är grymt kul var en annan erfarenhet – och att det finns andra som odlar jordgubbar bättre än vad jag gör …

De flesta entreprenörer som jag träffat är dock inga stora fans av bokföring, något som ibland till och med kan vara en av anledningarna till att man inte förverkligar sin dröm om att starta företag.

Det var i jordgubbslandet jag hittade grunden till Wint, att se till att entreprenörer får mer kul på dagen och kan sova gott på natten. Så, vad kan du göra för att lägga upp din bokföring så smart som möjligt och få mer tid över? Här kommer sju av mina bästa tips.

1. Skippa alla papper

Okej, du fattar såklart att det är digitalt som gäller. Men att inte alla företag fattat det (ännu) gör att du får massor av kuvert, papper och blanketter med posten till din adress. Se till att så mycket som möjligt av detta material istället kommer till dig digitalt. Då slipper du sprätta kuvert och sätta in i pärm, skicka till någon som gör bokföringen och så vidare. För att kunna automatisera bokföringen är detta grundbulten: gör dig av med alla papper!

2. Ta i grejerna en gång

Oavsett om allt är digitalt eller inte: se till att du endast tar i underlagen/pappren en (1) gång. Till exempel: när du kollar på en faktura för första gången, gör då klart allt samtidigt: lägg den till betalning, se till att den blir bokförd och sparad på rätt ställe. Låt den inte ligga kvar med stjärnmarkering i e-posten, i en to-do i Trello eller i en hög med andra kuvert på bordet... En gång till: Gör allt klart direkt! Jag garanterar, du kommer att spara massor av tid.

3. Gör det nu

Det viktigaste du har att göra är att se till att det kommer in pengar. Mer pengar än det går ut. Driver du en startup är det såklart inte alltid så, men att det rullar in pengar är både A och O – och att det sker så snabbt som möjligt. Tänk så här: “Gör det nu!” Faktureringen ska du göra samma dag som du är klar och levererar din vara eller tjänst. Eller så ser du till att dina abonnemang rullar in automatiskt varje månad. Rätt verktyg för att fixa fakturan är viktigt – så att det blir kul att fakturera, inte något som du skjuter framför dig. Ingen faktura, inga pengar!

4. Få med allt direkt

En sak som ofta kan gå fel är att du missar något. Det gäller att få med alla saker direkt, och inte missa sådant som du annars måste jaga in i efterhand. “Sen” är ingen bra idé – det är mycket svårare att komma ihåg vad du gjorde för några månader sedan, jämfört med igår. Att allt är med är viktigt – då kan du få fram siffror snabbt och använda dem till det som är tanken: ha koll – inte “bara” uppfylla bokföringslagens krav, moms och annat jox.

5. Skaffa koll månadsvis

För att kunna fatta rätt beslut behöver du ha koll på hur det går för dig, koll på att du har pengar i kassan för att betala löner och andra utgifter och kanske koll på din ”burn rate” så du vet när pengarna är slut (det vill säga, när du behöver ta in mer pengar).

Månadsvis koll är bäst, det vill säga en tillräckligt lång period för att vara hanterbar och tillräckligt kort för att det ska gå snabbt. Superviktigt är att ha koll när du riskerar att bli personligt ansvarig för bolagets skulder!

Se till att du får månadsrapporten direkt efter månadens slut och att du förstår vad den innehåller.

6. Förstå hur det hänger ihop

Sådär ja, nu har du kommit en bra bit på väg! Du kanske tror att det här med ekonomi är svårt. Det är det inte tycker jag. Det finns såklart komplicerade och svåra regler, men att förstå hur det hänger ihop kan vi alla göra. Rapporterna ska vara så bra uppställda att du förstår direkt, gärna i grafer.

Men, om du inte själv känner dig trygg behöver du hitta någon som hjälper dig med just det. Någon som du kan ställa alla frågor till, de frågor som du behöver hjälp med för att förstå, utan att känna dig dum. Personkemi, som du känner när du möter någon, oavsett om det är via skype, telefon eller möte är grunden till att känna förtroende och få ett bra bollplank.

7. Ta hjälp

Din tid är värdefull. Tro inget annat. Du är den som bygger värde i ditt företag, och det du väljer att göra spelar roll. Du kanske kan hitta en ny kund, en ny affärsmodell eller ett nytt sätt att lösa din kunds problem. Det finns inget gratisarbete, allt du tror är gratis är en kostnad – en “stöld” – av tid du kunde gjort något annat av. Räkna gärna på det – ­jag tror att du kommer att se att din tid är värd många tusen kronor i timmen. Om du har tid över, och älskar bokföring, så gör den själv. Har du en kompis som är grym och gör din bokföring gratis, så kör på det. Om du inte har tillgång till någon av dessa – ta hjälp så du kan fokusera på det du brinner för. Se bara till att den du tar hjälp av förstår punkterna 1–6 ovan …

Ös på och lycka till!

/ Björn Elfgren, VD och grundare på Wint

Det här är en sponsrad artikel från Wint, en startup som erbjuder en app-baserad bokföringslösning med auktoriserade redovisningskonsulter bakom kulisserna. Läs mer om Wint här och kontakta dem om hur du kan spara tid och pengar på din bokföring!

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer