Veckans mest intressanta event släpptes jag inte in på.
Men jag kom i alla fall över programmet till investmentbanken Carnegies exklusiva investerarträff i onsdags. Namnet på konferensen, “Carnegie Swedish Consumer Seminar”, är kanske inte så upphetsande. Men bara genom att studera talarlistan går det faktiskt att göra ett gäng intressanta spaningar. I alla fall om man som jag älskar att spekulera i nya heta börskandidater i techsegmentet.
Frågan är om det någonsin funnits ett bättre tillfälle än just nu att notera sitt techbolag på Stockholmsbörsen. Investerarna jagar desperat tillväxtbolag, värderingarna är upptrissade och det finns rekordmycket kapital öronmärkt för investeringar i svenska techföretag.
Men vilka är då bolagen som i detta nu förbereder sig för en notering? Det är för att få svar på denna fråga som jag med så stort intresse botaniserar bland talarna på ovan nämnda event. För om du som vd för ett onoterat techbolag deltar på den här typen av investerarträffar så är syftet klart: du siktar på en börsnotering. Sedan kan planerna ändras och nya möjligheter dyka upp men för alla deltagande bolag är baktanken med Carnegie-konferensen att sälja in bolaget till potentiella investerare.
Kanske var det därför som investmentbanken inte ville ha en nyfiken journalist strykandes runt i lokalerna i onsdags, vad vet jag?
Men nu till väsentligheterna, techcheferna som var på plats och drog sina pitcher inför Carnegies kunder. Självklart var modesajten Boozts vd Hermann Haraldsson där. Folk med bra insyn i bolaget säger till mig att en notering i Stockholm planeras redan innan sommaren och dessutom är Carnegie utsedd till rådgivare.
Mer förvånande var att Linas Matkasses medgrundare och vd Niklas Aronsson återfanns i talarlistan. När norska riskkapitalbolaget Herkules klev in som storägare flaggades det visserligen att börsen var ett alternativ men att vdn ställer upp på ett sådant här event indikerar att planerna nu kan vara på väg att konkretiseras. Serieentreprenören Pär Svärdsson var också hos Carnegie för att marknadsföra sitt Apotea till investmentbankens kunder. Bolaget växer kraftigt och skulle säkert passa på börsen – håll ögonen öppna framöver.
Även Mathem har pekats ut som en börskandidat på något års sikt. Men kanske är de planerna lite mindre aktuella nu än tidigare. Eller hur ska vi tolka att Mathem-grundaren Tomas Kull valde att boka av sitt framträdande på Carnegie-eventet med kort varsel och istället skickade fram en representant från sin storägare?
Trevlig helg!
Veckans exit 1: Cesar Sangchi. Medgrundaren till fakturatjänsten Billogram sålde i veckan aktier för uppskattningsvis 30 miljoner kronor. Samtidigt ryktas det om att Billogram är på väg att göra en nyemission för att finansiera sin expansion.
Veckans exit 2: Cristina Stenbeck. På egen hand letade hon upp entreprenören Oliver Samwer då han drog igång riskkapitalbolaget Rocket Internet. Under flera år ifrågasattes många samarbetet (inte minst av mig!). Idag är det nog få som inte tycker att samarbetet varit en viktig del i Cristina Stenbecks omstöpning av familjekoncernen från skog och traditionell industri till investeringar i digitala bolag. På onsdagskvällen sålde familjens investmentbolag Kinnevik aktier i Rocket Internet för 2 miljarder kronor. Det är pengar det med, som vi brukar säga här på redaktionen.
Veckans exit 3: Per H Börjesson. De senaste året har Per H Börjesson, grundare till investmentbolaget Spiltan, seglat upp som en av Sveriges största techinvesterare. Nu får han ännu mer pengar att investera efter att ha sålt ut ytterligare aktier i spelsucén Paradox. Några hundra miljoner kronor inbringade försäljningen varav merparten är ren vinst. Bra jobbat!
Veckans uppföljning: Carolina Neurath. Svenska Dagbladets hyllade reporter kände sig i veckan manad att gå ut och kommentera vår spekulation om att det är Klarna som är den verkliga inspirationskällan till hennes nya kriminalroman. I en tweet bemötte hon uppgifterna på ett sätt som inte direkt minskar lusten på Breakit-redaktionen att spekulera vidare i frågan:
Nyhetssajten Breakit spekulerar i vilket bolag som min senaste roman är inspirerat av. Jag kan såklart varken bekräfta eller dementera :) pic.twitter.com/7hWqd2KmVV
— Carolina Neurath (@carolinaneurath) February 15, 2017
Veckans ros: Det snabbväxande hörlursbolaget Zound industries har ett sjukt flott kontor beläget i Stockholms centralstation. Där jobbar en riktigt ängel. En av Breakits anställda använder ett par Zound-lurar dagligen för sina många telefonsamtal. Men sladden glappade – och reservsladdarna var helt slut i Zounds webbshop. ”De kommer inte gå att beställa förrän om ett halvår”, sade receptionisten. Men sen kom glädjebeskedet: ”Vi har faktiskt en sån sladd här på kontoret, du får gärna komma och hämta den”. Guldstjärna! OBS: Breakits reporter ringde som privatperson och presenterade sig enbart med sitt förnamn Erik.
Veckans mest oväntade: Jan Friedman. Jag träffade häromdagen en av mina bättre skvallerkompisar inom media. Hen hävdade att styrelseordföranden Jan Friedmans plan är att sätta mediekoncernen Mittmedia på börsen. Ja, varför inte? Friedman har ju själv riktigt trevliga erfarenheter av att notera andra av sina innehav. Sedan årsskiftet har ju till exempel hans e-handlare Sportamore gått som en raket på börsen. Mittmedia, som bland annat äger regionala drakar som Sundsvalls Tidning och Gefle Dagblad dras visserligen med en rejäl skuldbörda. Men kanske kan han få med sig den nyblivne Metro-ägaren Mats Qviberg på tåget och skeppa in hela lasset på börsen? Den som lever får se.
Veckans twitter-fynd: Nils Grundberg. Jag missade när han sålde sin friluftssajt Outdrr innan jul (borde vi rapporterat om!) men upptäckte i veckan hans mycket underhållande twitterkonot. I klassisk internetmeme-form (för definition av meme läs mer här) postar Nils riktigt träffsäkra iakttagelser från den svenska startupscenen. Här är det senaste guldkornet:
"Vi vill att du ska känna för det här och tro på idén" Start-up douche:en får med de anställda på tåget. pic.twitter.com/PXMX3uuWSj
— Nils Grundberg (@nilsgrundberg) 24 februari 2017
Veckans skrämselhicka: Lars von Triers piraträd. På torsdagsförmiddagen avslöjade min reporterkollega Erik Wisterberg att stjärnregissören Lars Von Triers filmbolag Zentropa inlett en piratjakt i Sverige. Det tog inte lång stund efter det att scoopet publicerats innan oroliga fildelare började höra av sig till Erik. Första frågan löd: "Ingår Bahnhof bland dem som måste lämna ut IP-adresser? Har faktiskt tankat Riket för inte alls längesen". Den här frågeställaren blev knappast lugnare av att Bahnhofs vd Jon Karlung kort därefter twittrade följande:
Dansk utpressningsmaffia riktar krav mot fildelare. Skönt att allt avgörs i den "opartiska" Patent & Jävdomstolen https://t.co/gKG3VhmR8c
— Jon Karlung (@JonKarlung) February 23, 2017