Sök ikon

Björn Ulvaeus bakom Auddlys miljonregn – ska fixa så att Spotify slipper fler stämningar

Artikel bild
Niclas Molinder är grundare till Auddly.

I förra veckan fick musik-startupen Auddly in 20 miljoner kronor i riskkapital. Nu berättar medgrundaren Niclas Molinder att miljonerna kommer från Abba-stjärnan Björn Ulvaeus – och vad pengarna ska användas till.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Det svenska techbolaget Auddly vill vara lite av låtskrivarnas rättighetskämpe i musikbranschen. Bolaget har tagit fram en digital plattform där alla som är inblandade i skapandet av en låt kan redovisa hur de bidragit och hur ersättningen ska fördelas.

Det är data som ofta saknas idag, vilket är ett allvarligt problem för musikindustrin. Det illustrerades tydligt för ett år sedan när Spotify stämdes på 1,7 miljarder kronor av musiker som ansåg att streamingbolaget använt sig av låtar utan att betala för det. Spotify ursäktade sig då med att datan var "antingen saknad, felaktig eller ofullständig".

"Den här datan saknas ofta idag. Historiskt sett har det inte alls fungerat, men nu styr vi upp det här informationsflödet. Vår vision är att alla kreatörer ska få rättvis ersättning. Det är vad som driver oss", säger Auddlys vd och grundare Niclas Molinder.

Enligt Auddly, som baserar sina uppskattningar på uppgifter från förlagen, tappar låtskrivare runt 20 procent av sina intäkter till följd av att det saknas korrekt data.

I förra veckan kunde Breakit avslöja att Auddly tagit in ytterligare 20 miljoner kronor i riskkapital. Nu berättar bolaget att hela den summan kommer från Molnic, som är Abba-musikern Björn Ulvaeus bolag.

Pengarna ska dels användas till att utveckla produkten men också till att få fler musiker, musikförlag och managers att börja använda Auddly.

“Vi jobbar stenhårt med att få alla de här grupperna, både kreatörer och rättighetshanterare, att börja jobba med oss. Vi har bland annat anställt en person på heltid i Los Angeles. Vi ser ett starkt ökat intresse från den amerikanska marknaden", säger Niclas Molinder.

Han vill inte berätta vilka kunder bolaget har i dagsläget men säger att att "några av USA:s mest tongivande förlag har börjat använda Auddly för sin datainsamling".

Förlagen är den del av musikbranschen som företräder låtskrivare, medan skivbolag företräder artister. I praktiken är dock de tre största förlagen samma koncerner som de största skivbolagen – Sony, Universal och Warner.

Niclas Molinder säger att Auddly än så länge "inte omsätter så mycket". Affärsmodellen går ut på att bolaget tar ut 85 dollar i månaden för varje person som använder tjänsten, på till exempel ett musikförlag. För låtskrivare är tjänsten gratis.

"Vi drivs inte av den hysteriska jakten på pengar, utan vi vill uppnå vår vision om att musiker ska få rättvist betalt. Det här är den affärsmodell som vi kör nu, men det kan bli en annan modell framöver", säger Niclas Molinder.

Auddly har tidigare också tagit in riskkapital från kompositören Max Martin, som tillsammans med Niclas Molinder och Björn Ulvaues också har startat en stiftelse som ska verka för att musiker får rätt ersättning.

Missa inte heller vår längre intervju med Niclas Molinder om hur han kom på idén till Auddly och insåg att "ingen kommer lyssna på en låtskrivare från Örebro".

Läs mer