Startuphubben SUP46, det finska techevenemanget Slush och startupsajten The Nordic Web är några av organisationerna som ska bygga upp den nya organisationen Nordic Made.
“Det är en paraplyorganisation för startups som växt fram de senaste åren. Vi försöker reda ut hur vi kan jobba tillsammans för att bidra till en positiv utveckling i hela Norden”, säger Neil Murray, grundare av The Nordic Web, som är en av initiativtagarna till Nordic Made.
Under de senaste åren har de olika medlemmarna träffats och arrangerat resor till både New York och San Francisco. Nu har det blivit dags att ta tag i frågan på riktigt. Vid ett möte i Köpenhamn samlades 17 organisationer från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island för att sätta ihop ett eget manifest. Där slog man bland annat fast att man ska ta Nordic made från ett generellt samarbete till en formell organisation.
De olika partnerna skrev även på ett manifest där alla lovade att utföra just detta.
“Det är dags att gå från ord till handling. En möjlighet som vi tittar aktivt på nu är att utse en ansvarig person för organisationen och även en formell styrelse dessutom ser vi på möjligheten att engagera oss i politiska frågor. Vi kommer lyfta och hjälpa den nordiska startupscenen”, säger Neil Murray.
Betyder detta att ni blir som en lobbyorganisation för startups?
“Det blir en del av det men det är inte hela syftet. Det kommer vara allt från att få med startups på olika event till att lyfta politikfrågor”, säger han.
Varför gör ni det här?
“Det är jätteviktigt att vi jobbar tillsammans i Norden. Det spelar ingen roll hur starka de individuella ekosystemen är. Vi är starkare som region och har större inflytande tillsammans. Att samarbeta över landgränserna är inget som alla startups hinner arbeta med på daglig basis. Då kan vi göra fotarbetet så att det gynnar bolagen”, säger Neil Murray.