Sök

Är människor över 55 år nästa stora digitala kassako? Seniorsajten News55 tar i alla fall in miljonbelopp

News55203 Web Group

Från vänster Artur Ringart och Dieter Kalisch

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Nu kliver börsbolaget 203 Web Group in som ägare i tv-profilen Artur Ringarts stora nyhetssatsning.

Affärsidén är att göra journalistik för svenskar över 55 år.

”Det finns 2,8 miljoner människor i vår målgrupp och inom tio år är de 3,4 miljoner. Målsättningen är att ha uppåt 1 miljon besökare varje vecka”, säger Artur Ringart.

Når han och medgrundaren Fredrik Lundberg det målet blir deras skapelse News55 en av Sveriges största sajter alla kategorier. 

”Det är en målgrupp som kommersiella media idag helt struntar i trots att många av oss både har gott om pengar och tid”, säger 62-årige Artur Ringart.

Han har en lång tv-karriär bakom sig bland annat som sportjournalist hos både Sveriges Television och TV4. På TV4 kunde han på ett väldigt konkret sätt uppleva hur mediebolagen negligerade de äldre tittarna.

”På TV4 tog man, när jag jobbade där, bara betalt för tittare i målgruppen 12 till 59 år. Jag då? Är inte jag värd någonting, frågade jag TV4 då. Det där störde mig något oerhört”, minns Artur Ringart.

I snart ett år har han och Fredrik Lundberg arbetat med idén och nu ska sajten inom kort lanseras.

”Det är väldigt nära nu men jag vill inte ge dig något premiärdatum än”, säger Artur Ringart.

Finansieringen av projektet är dock redan på plats. Artur Ringart är hemlighetsfull kring vilka investerarna är men enligt dokument från Bolagsverket som Breakit tagit del av så håller ägarbolaget på att göra en nyemission på drygt 4 miljoner kronor.  

”Det här är en långsiktig satsning. Vi kommer att ha en redaktion på fyra, fem personer och knyta en rad krönikörer och skribenter till oss”, säger Artur Ringart.

Dessutom går 203 Web Group in som delägare och strategisk partner. 203 Web Group är noterat på First North och driver bland annat matsajten MyTaste med över 30 miljoner användare varje månad.

”News55 riktar sig till en målgrupp som vi av erfarenhet vet är köpstark. Data från våra egna sajter bekräftar detta och idag är det väldigt få som ens försöker kapitalisera på den trafiken. Självklart vill vi vara en del av det första seriösa försöket”, säger Dieter Kalisch, vd på 203 Creative.

I ett första skede bygger 203 Creative upp sajten för News55 men på lite sikt finns också planer på andra samarbeten.

”Vi når ju ju idag många svenskar i News55:s målgrupp och här kan vi säkert hjälpa till att driva trafik”, säger Dieter Kalisch.

Innehållet på News55 kommer bli en blandning mellan hårda nyheter och mer lättsam läsning. Fredrik Lundberg, tidigare bland annat programdirektör på MTG TV, blir chefredaktör medan Artur Ringart får titeln vd.

Läs mer