Sök

Bloggstjärnan Linda Hallberg gasar med riskkapital – försäljningen rusar

BangerheadLH Cosmetics

Thomas Grabe, Marc Palmefjord och Linda Hallberg.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Med 800.000 Instagram-följare i ryggen ska Linda Hallberg ta sitt eget sminkmärke LH Cosmetics ut i världen. Nu gör bolaget bakom henne en nyemission på 15 miljoner kronor.

Allt fler svenska profiler på sociala medier blir entreprenörer och startar egna varumärken kopplade till sina plattformar. Isabella Löwengrip är kanske det tydligaste exemplet på en profil som håller på att bygga upp ett eget litet bolagsimperium där hennes blogg fungerar som motorn i marknadsföringen.

Nu slår bloggerskan Linda Hallberg in sig på samma väg. Linda Hallberg har över 800.000 följare på Instagram och en blogg som följs av hundratusentals sminkintresserade. I oktober lanserade hon ett eget varumärke, LH Cosmetics, som snabbt etablerats på flera europeiska marknader.

“Jag har alltid drömt om att starta ett eget märke och mottagandet hittills har varit väldigt bra”, säger Linda Hallberg.

Hon var tidigt ut med att lansera en blogg om makeup redan 2008 och för tre år sedan fick hon kontakt med grundarna bakom e-handelsbolaget Bangerhead. Med Bangerhead i ryggen drog hon igång en Youtube-kanal som idag har över 300.000 prenumeranter. Och i höstas togs nästa steg i samarbetet genom att starta LH Cosmetics. Bangerhead äger lite drygt 50 procent av aktierna i LH Cosmetics och Linda Hallberg kontrollerar resten.

“Det var självklart att vi skulle göra det här i ett partnerskap med Linda Hallberg. Ska hon sätta sitt namn på en produkt så ska hon såklart ha ett långsiktigt incitament”, säger Thomas Grabe, styrelseordförande i LH Cosmetics och en av grundarna i Bangerhead.

På torsdagen lanserar Bangerhead en nyemission på startup-börsen Pepins där planen är att ta in 15 miljoner kronor i en nyemission.

“Det är ett viktigt steg för LH Cosmetics, nu öppnas helt nya möjligheter. Med pengarna får vi möjlighet att bredda sortimentet med nya produkter och satsa mer”, säger Linda Hallberg.

Bangerheads omsättning under 2016 hamnade på 74 miljoner kronor med en förlust på 5,6 miljoner kronor.

“Vi har bland annat investerat i att bygga en ny sajt och öka sortimentet. Under 2017 är målsättningen att göra vinst”, säger Marc Palmefjord, som är nytillträdd vd i Bangerhead.

Omsättningen ska under samma period växa till 110 miljoner kronor och en viktig drivkraft i den försäljningsökningen är Linda Hallbergs varumärke. Försäljningen under 2016 var relativt blygsam men under 2017 ska den växa till 10 miljoner kronor.

“Vi har redan kunder i ett 40-tal länder och med kapitalet från nyemissionen ska vi lansera LH Cosmetics brett hos fysiska återförsäljare”, säger Marc Palmefjord.

Nyligen intervjuade vi bloggstjärnan och entreprenören Isabella Löwengrip om hennes investeringsstrategi och vilka som är hennes favoritnischer - här kan du kolla in hela intervjun.

Läs mer