Svenska musiktjänsten Soundtrack your brand tar in 200 miljoner kronor - med målet att nå global dominans inom strömmad företagsmusik.
I veckans avsnitt av Breakits podcast konstaterar Olle Aronsson och Stefan Lundell att bolaget därmed etablerar sig som en av de riktiga storfräsarna i tech-Stockholm.
Här är några av skälen till att bolaget hittills har lyckats växa snabbt.
• Soundtrack your brand har erfarna grundare som drivit bolag förut. Ola Sars har bland annat varit med och grundat Beats music som senare såldes till Apple och Andreas Liffgarden har en bakgrund som global affärsutvecklingschef på Spotify.
• De verkar ha lyckats bygga en stabil företagskultur med sunda värderingar. Ingen ska jobba ihjäl sig. Grundarna är nästan fundamentalistiskt inställda på att ha en enhetlig kultur i bolaget och nästan rädda för att bli fler än 60 anställda. Liffgarden har själv pratat om att “alla problem börjar när man får två kaffemaskiner”. Något som också talar för att de kommer satsa på att växa organiskt snarare än genom uppköp.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln fanns den missvisande rubriken "Därför lyckas Soundtrack your brand där Izettle misslyckas". I själva verket är inget av bolagen lönsamma ännu, utan båda prioriterar tillväxt, och framtiden får utvisa hur väl de kan anses ha lyckats. Izettle är däremot betydligt större vad gäller omsättning.
För en mer detaljerad analys - lyssna på poddavsnittet i sin helhet här.