Sök ikon

Wall Street Journal ville tukta Pewdiepie – men det blev helt fel

Artikel bild

Pewdiepie har blivit kapad. Av ett Wall street journal som vill bringa lite ordning till världen. Som ville säga “Sätt dig ner”. “Sluta larva dig”. “Ta lite ansvar”.

Det hade väl varit ok, om det hade gjorts med någon typ av rättvisa. Nu blev det mest ett sätt för en vuxenvärld att låtsas som att ungdomsvärlden havererat. Som att pappa gammelmedia fått nog av nymedias ungdomsfasoner.

Vad resultatet blev? Ungefär den som aga brukar ha på barnuppfostran.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

kontakt@emanuelkarlsten.se

Krönikör

Det var en effektfull journalistik av Wall street journal. Tidningen hade gått igenom den svenska Youtubegigantens klipp från sex månader tillbaka. Noggrant samlat de gånger då Pewdiepie skämtat om nazism. Klippt ut dem och gått till Disneys kontor.

Disney, ägare av det stora Youtubenätverket Maker studios, fick se klippen spelas upp. En Pewdiepie som visar skyltar med “Death to jews”, sitter i militäruniform och tittar på tal av Hitler. (Se alla klippen här.) Det var klassisk Janne Josefsson-teknik. De reagerade insinktivt. Tog avstånd, klippte alla band direkt.

Det var inte konstigt. Alla hade reagerat likadant. Givetvis var det vidrigt. Givetvis var det fel. Ingen, inte ens Pewdiepie, skulle ställa sig bakom det när det isolerades på det sättet.

Men det fanns kontext. Den handlade om vad folk är villiga att göra för fem dollar. Så Pewdiepie gav de värsta eller fånigaste uppdragen han kunde tänka sig. Någon som gjorde grafer skulle göra en penis-graf. Någon annan spela ett spel, och en tredje hålla upp en skylt med “death to jews”. För fem dollar. Skulle de göra det? De flesta sa nej, men två sa ja: En person som såg ut som Jesus sa på video att “Hitler hade haft rätt hela tiden”, och två killar från Indien höll upp den nu ökända skylten. Pewdiepie tog sig för pannan och la en minut på att be om ursäkt, men samtidigt försöka peka på det bisarra, vad folk är villiga att göra för femtio kronor. Det skulle vara kul. Det slog över, blev inte kul, men sa något. I sin kontext. De indiska killarna – som knappast tillhör någon fattigare grupp i Indien – tackade för uppmärksamheten och skapade en egen Youtubekanal med åtta tusen prenumeranter.

När så medier drog upp det här, för ungefär en månad sedan, blev det rubriker: Pewdiepie är rasist. Det var fånigt, vilseledande, klickdragande. Men knappast första gången. När han tidigare skämtat om att Youtube missgynnat honom, eftersom han är vit, har medier, kontextlöst, rapporterat om det. Och när Pewdiepie, för tydlighetens skull, bemötte och återigen försökte sätta det i kontext, avslutade han med att göra satir av mediernas bild av honom och klädde sig i uniform och låtsas titta på ett Hitler-tal.

Är allt detta barnsligt? Ja. Är det oansvarigt? Ja. Är det typiskt svenskt? Tja, vi har i alla fall en tradition här i Sverige av att skämta ganska bekymmerslöst om just andra världskrigets trauma, åtminstone jämfört med USA. Fråga bara twittraren @HejSonja om hennes @sweden-sejour på Twitter.

Det är klart att allt detta ska granskas, att Pewdiepie ska ifrågasättas utifrån den makthavare han är. Det är klart att Pewdiepie är barnslig och dessutom tycks gå igenom en identitetssökande period just nu (där han konstant försöker tänja gränser på alla möjliga områden). Han svär och skämtar konstant på ett opassande och barnsligt sätt. Men det sker i kontext. Hans kontext. Och när Wall Street Journal klampar in i hans värld, går upp på direktörskontoren med ett potpurri av det värsta tillför de inte något. De gör ingen smartare, de gör ingen rättvisa.

De applicerar moral och en gammal världs etiska regler på en ny värld som inte bygger på ett medies auktoritet, utan en innehållsskapares relation till sina fans. Jag förstår att det låter konstigt för ett traditionellt medie, men till och med mellan fans och en person med 50 miljoner prenumeranter kan det skapas intern humor.

Man ska – och bör – fortfarande ifrågasätta Pewdiepies makt, inflytande och många gånger tveksamma humor. Men gör det då utifrån de ramar som är relevanta.

Kom inte in och tukta en ny generation mediestjärnor med gamla mediers spöstraff. Det enda det skapar är mer distans mellan en ny och en gammal medievärld.

Så vad händer nu? Vad kommer Pewdiepie göra, med kapade band till Maker studios och Youtubes finare annonsnätverk? Det analyserar vi i veckans Mediepodden.

Där går vi också vidare i analysen kring domen om Bredbandsbolaget. Som innebär att vi fått ett Sverige där det är frivilligt att blockera barnporrdomäner som polisen tillhandahåller operatörerna. Men olagligt att inte blockera Piratebay.

Efter artikeln skrevs publicerade Pewdiepie en video där han själv ger respons på händelsen.

Läs mer