Sök ikon

Soundtrack your brand tar in rejäl tillväxtrunda: "Vi tävlar mot två fulla DJ:s"

Artikel bild
Andreas Liffgarden och Ola Sars, grundare av Soundtrack your brand. Foto: Press

Den svenska musiktjänsten Soundtrack your brand tar in 197 miljoner kronor i riskkapital. Nu är siktet inställt på global dominans.
”Den här marknaden fungerar extremt dåligt”, säger medgrundaren Andreas Liffgarden.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Det har gått närmare fyra år sedan Ola Sars och Andreas Liffgarden grundade Soundtrack your brand, streamingtjänsten som låter butiker och restauranger spela musik för kunderna.

Bolaget har hittills lyckats bli marknadsetta i Norden på företagsmarknaden för strömmad musik, och skrivit på globala avtal med kunder som McDonalds, klockkedjan TAG Heuer och frisörkedjan Toni & Guy.

“Vi har bevisat att vår modell fungerar och att den går att skala upp globalt. Dessutom har vi visat att den går att skala upp snabbare än vad våra konkurrenter kan. Vi siktar på globalt marknadsledarskap och 2017 ska vi ta ännu fler steg mot det”, säger Ola Sars.

För att finansiera fortsatt expansion tar bolaget nu in 22 miljoner dollar, motsvarande 197 miljoner kronor, i riskkapital.

Rundan leds av den svenska techinvesteraren Industrifonden och det brittiska riskkapitalbolaget Balderton Capital. Även de befintliga ägarna Telia, Northzone, Creandum och H&M-familjen Persson deltar i rundan.

I samband med kapitalanskaffningen kliver Johan Englund från Industrifonden och Lars Fjeldsoe-Nilsson från Balderton, som tidigare varit mobilchef på Uber och Dropbox, in i musikbolagets styrelse.

Enligt grundarna växte Soundtrack your brand med “närmare 400 procent” under 2016, vad gäller både omsättning och antal användare.

Under 2015, alltså det föregående året, omsatte bolaget 10 miljoner kronor enligt bokslutet.

Andreas Liffgarden säger att marknaden för strömmad musik i butiker “fungerar extremt dåligt idag”.

“Det är brända cd-skivor, det är innehåll som inte alls passar i miljön och folk har så dålig koll på hur rättighetspengar ska betalas ut. I princip handlar det om piratkopiering. Man kan säga att vi tävlar mot två fulla DJ:s som inte har en aning om vad de håller på med”, säger han.

Den svenska musiktjänsten Spotify, som riktar sig till konsumentmarknaden, är storägare i Soundtrack your brand.

Soundtrack your brand använder sig också av varumärket Spotify Business, i Sverige, Norge och Finland.

“Vi fick möjlighet att låna Daniel och Martins varumärke (Spotify-grundarna) för att komma i gång. Nu bygger vi vårt eget varumärke, något som är viktigt inte minst för investerarna som kommer in nu. De vill ju förstås äga ett bolag med ett eget varumärke”, säger Andreas Liffgarden.

Mjukvarubolag som säljer tjänster till andra företag brottas ofta med vägvalet mellan att fokusera på stora kunder eller små.

Med små företagskunder måste mycket av jobbet läggas över på kunden, som till exempel på Dropbox där kunden i princip sköter allt själv – medan stora kunder som ger mycket intäkter kan motivera att det säljande bolaget tar flera fysiska möten med den tilltänkta kunden.

Soundtrack your brand har valt den till synes svåraste vägen: Att locka både stora och små kunder samtidigt.

“Det är många investerare som frågar om det där. Men de av investerarna som har jobbat på riktigt i ett bolag och sett hur det fungerar förstår att det går att göra båda sakerna. Annars riskerar man ju att till exempel tappa de små kunderna när de växer sig stora, om du från början inte har anpassat ditt erbjudande så att det fungerar även för storbolag”, säger Ola Sars.

“Det är bara att jämföra med Gmail och Dropbox. De används av både privatpersoner, små företag och stora företag. Det fungerar, men man måste göra produkten rätt från början”, säger Andreas Liffgarden.

Soundtrack your brand har i dagsläget 65 anställda. Sex personer finns på kontoret i Seattle i USA, där de arbetar med försäljning mot storföretag, och resten sitter i Sverige.

50-60 anställda beskrivs ofta som en viktig gräns där ett företag går från ett tajt gäng till en utspridd massa av medarbetare, vilket gör det svårare att få alla att sträva mot samma mål. Nu ska bolaget använda riskkapitalet till att anställa fler – och kliva över den gränsen.

“Alla vet att det är vid 65 personer ungefär som det smäller. Vi har varit med förr, så vi vet det. Jag säger inte att vi kommer lösa varenda grej perfekt, men vi vet att allt i slutändan handlar om tydliga riktlinjer, ansvar och mandat. Alla måste ha en enda chef, och vi två kan inte vara allas närmaste chef”, säger Ola Sars och Andreas Liffgarden fyller i:

“Vi tror inte på startupmytologin att vi grundare ska vara allsmäktiga gudar. Det är bara bullshit”.

Grundarna till Soundtrack your brand har som sagt varit med förr. Gör som tiotusentals andra Breakit-läsare och spana in vår helgintervju med Ola Sars, där han bland annat berättar om hur han grundade hörlursbolaget Beats tillsammans med Dr Dre.

LÄS MER Analys: "Därför lyckas Soundtrack your brand där Izettle misslyckas".  

Läs mer