Sök ikon

Danmarks största app kliver in i Sverige – utmanar pris-apparna

Artikel bild
Prismedvetna matkunder letar rabatter både i butik och på telefonen. Foto: Bertil Ericson/TT samt Istockphotos/GeorgeRudy

Danska Shopgun har på kort tid fått över 100.000 nedladdningar på den svenska marknaden.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Matpriskollen är en svensk app som hjälper sina användare att hålla koll på var de hittar de billigaste matvarorna. Förra året gick bolaget för första gången med vinst, och ökade omsättningen från 4 till 7 miljoner kronor.

Pengarna tjänar man främst genom att sälja prisdata och kundinformation till livsmedelsbutikerna.

Nu får bolaget en ny konkurrent, i form av danska Shopgun. Appen har dock ett bredare fokus och satsar på digital direktreklam generellt, istället för materbjudanden specifikt. På hemmamarknaden har appen över 1,7 miljoner nedladdningar och i Sverige har man bara veckor efter lanseringen över 100.000 nedladdningar, enligt bolaget.

“Sverige är en intressant marknad jämfört med Danmark. Inte bara på grund av befolkningens storlek, utan även eftersom de flesta återförsäljare har unika reklamblad för varje butik och konsumenterna är mycket lojala mot enskilda butiker. Det passar mycket bra för vårt koncept där varje butik kan ha unikt innehåll. Vårt mål är att bli största aktören på den svenska marknaden. Gärna redan 2017”, säger Morten Bo Rønsholdt, medgrundare av och teknikchef på ShopGun.

Missa inte Breakits intervju med grundaren av Matpriskollen, som inte fick sätta upp en "reklam, nej tack"-lapp för sin fru.

Läs mer