Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Yubico är techbolaget som fler borde snacka om – blir det Stockholms nästa "enhörning"?

Artikel bild

Nu exploderar försäljningen och värderingen för "doldisbolaget" Yubico.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Den här artikeln publicerades ursprungligen i februari 2017.

På behörigt avstånd från flashiga Stureplan och i samma portuppgång som fackbjässen IF Metalls huserar hittar man Stockholms just nu kanske hetaste techbolag, Yubico.

”Hittills har vi varit rätt anonyma här i Stockholm men nu rekryterar vi mycket och kommer också att satsa en hel del på den europeiska marknaden”, säger Mattias Danielsson, vd på Yubicos svenska bolag vars Stockholmskontor kommer att växa från runt 20 medarbetare till dryga 40 i slutet av året. 

Yubicos grundare, paret Stina och Jakob Ehrensvärd, har utvecklat en krypteringsnyckel i form av en USB-sticka som gör det säkrare för användare att logga in på sajter och datorer. Förenklat påminner tekniken bakom om Bank-id och krypteringsnyckeln har blivit en favorit bland i stort sett alla de stora amerikanska techbolagen.

”Vi har bland andra Google, Facebook och Salesforce på kundlistan, säger Mattias Danielsson.

Breakit har tidigare berättat om grundarparets tuffa kamp för att lansera tekniken och under många år har bolaget befunnit sig i ett uppbyggnadsskede. Men nu har försäljningen verkligen tagit fart på allvar och lite under radarn är Yubico på att bli en av de riktigt stora svenska techspelarna. Under fjolåret sålde bolaget säkerhetsnycklar för nästan 200 miljoner kronor och gjorde en vinst på drygt 20 miljoner kronor. I år räknar Mattias Danielsson med att omsättningen minst ska hamna på uppemot en halv miljard kronor med bibehållen lönsamhet.

”Målet är att minst fördubbla omsättningen, helst lite mer. De senaste fem åren har vi faktiskt dubblat omsättningen varje år och vi har varit lönsamma de senaste fyra åren”, säger han.

Samtidigt har Yubico investerat mycket pengar i teknikutveckling och enligt Mattias Danielsson går det öka lönsamheten rejält när ledningen bestämmer sig för att fokusera på sista raden i resultaträkningen.

”Men de närmaste åren vill vi bara lägga kraften på att växa marknaden det finns fortfarande otroligt mycket att göra. Vår verksamhet är väldigt skalbar och jag skulle kalla oss för främst ett mjukvarubolag”, säger han.

Redan för drygt ett år sedan värderades Yubico till runt 1 miljard kronor men i takt med att försäljningen stuckit i väg har också värdet på bolaget ökat kraftigt. Det är inte ovanligt att ett snabbväxande mjukvarubolag kan värderas till mellan 10 och 20 gånger omsättningen och redan i år kommer alltså Yubico sälja för närmare en halv miljard kronor. Håller tillväxttakten i sig så är det inte osannolikt att anta att Yubico då är värt miljard dollar – vilket skulle göra det till nästa svenska unicorn.

”Det är jättesvårt att uttala sig om värderingen och vi har inte heller något kapitalbehov. Det är möjligt att någon i framtiden vill sälja och på några års sikt kan en börsnotering bli aktuellt men i dag lägger vi all kraft på verksamheten”, säger Mattias Danielsson.

Fortfarande är Stina och Jakob Ehrensvärd största ägare med tillsammans drygt 30 procent av aktierna. Därefter kommer styrelseordförande Ram Shriram, som var Googles första investerare, med 10 procent av aktierna och den svenske investeraren Johan Hernmarck som äger 8 procent. 

Hör mer om Yubico i veckans avsnitt av Breakits podcast.

Läs mer