Sök

Vill få fler kvinnor att investera i startups – här är hennes lösning

Women investing in women

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Anu Bhardwaj, grundare av mediebolaget Women investing in women, menar att bättre nätverk kan få fler kvinnor att våga satsa stort.

Anu Bhardwaj är grundare av mediebolaget Women investing in women, vars syfte är att lyfta fram kvinnliga förebilder inom startups. 

I slutändan hoppas hon att det hela kan leda till att mer kapital går till kvinnliga entreprenörer och även att fler kvinnor börjar investera i startups.

Själva sajten lanserades för bara två veckor sedan men redan innan hade bolaget samlat på sig över 1 miljon följare på Facebook världen över.

“Det är många kvinnliga entreprenörer i sektorer som vanliga riskkapitalister inte förstår. De har inte heller alltid samma erfarenhet som manliga entreprenörer. När man pitchar för en manlig publik som inte förstår vem du är, vad du gör och varför det är viktigt blir det så att hela gruppen kvinnliga entreprenörer är underinvesterad”, sade Anu Bhardwaj när hon nyligen besökte Göteborg i samband med techeventet Connect 2 capital.

Ett viktigt första steg enligt Anu Bhardwaj är att kvinnor måste bli bättre på att nätverka med varandra och investera tillsammans.

"Den största utmaningen just nu är att det finns några ängelnätverk men alla gör mindre investeringar på några hundra tusen dollar. Risken är mindre men man får inte samma groteska vinster på det. Att hitta duktiga medinvesterare som kan göra genomlysningar av startups är ett viktigt steg i att komma över skräcken för att göra större investeringar", sade hon.

Förutom att lyfta fram kvinnliga förebilder på sin sajt håller även Women investing in women olika event tillsammans med partners som Nasdaq och World Economic Forum.

Ett problem som ofta lyfts fram i branschen är att andelen kvinnor på techeventen är för liten. På scenen fick Anu Bhardwaj frågan av moderator Tomas Benich hur man kan förbättra könsfördelningen.

“I Sverige är man redan väldigt bra på att försöka inkludera kvinnor. Dels att man ger olika rabatter på biljetter för kvinnor och uppmana kvinnor att delta. Ett sätt att öka det är att skapa mer kvinnovänliga miljöer”, sade hon.

När Breakit pratade med henne efteråt utvecklar hon resonemanget.

“En viktigt del kan vara egna programpunkter riktade mot kvinnor. När jag var på Sthlm Tech Fest för ett par år sedan hade Klarna en fest där de första 500 eller 1000 kvinnorna som registrerar sig får komma på den här efterfesten. Är man inte med på eventet är man inte bjuden på festen. Då tog det tre timmar innan det var fullbokat”, sade hon och tillade:

“Ett annan grupp jag såg hade ett dedikerat nätverksområde för kvinnor på sitt event. Det kan vara något för europeiska techevent att ta efter.”

Läs mer