Konsten att sätta ett nytt varumärke på kartan är en svår balansgång, som jag själv har gått en rad gånger i karriären.
Det är allt ifrån när jag köpte en egen tandläkartidning och nylanserade den, diverse specialtidningar jag varit med och dragit igång, en techsatsning för unga tjejer med varumärket Frida och nu senast när jag fick vara med på resan att göra om tidningsförlaget Frida förlag till mediehuset FAB media.
Så vad passar då bättre än att skriva en egen guide om hur man lanserar ett nytt varumärke? Med fokus på genomförande och lansering. Och eftersom det är roligare att skriva om misstag än om framgångar kommer här tio misstag jag och andra gjort när vi lanserat nya varumärken. Enjoy!
1. Du vill inte något med din satsning
Konstigt nog ett av de vanligaste misstagen. Vad som särskiljer de varumärken jag jobbat med som på riktigt vill något – och de som inte vet vad de vill annat än att tjäna pengar – är att den första lyckas och den andra generellt misslyckas.
Har vi inte den ambitionen – utan tänker att detta bara är ett sätt för Breakit att tjäna lite extra stålar – ja, då faller satsningen platt. Det kommer att märkas.
Så var det till exempel när jag drev en tandläkartidning en gång i tiden. Jag såg en affärsmöjlighet och köpte tidningen, men jag brann ärligt talat inte riktigt för ämnet. Nu gick det väl okej ändå, och till slut tyckte jag faktiskt att det var riktigt intressant (och framförallt lärde jag mig sjukt mycket!). Men fram till dess tog den liksom aldrig fart – eftersom jag som grundare inte ville något på djupet.
Omvänt: när man på riktigt brinner för något, då märks det också direkt. Människor vill vara med på din resa. Så se till att du har ett djupare syfte med din satsning och tro på det du gör. Annars kommer ingen annan att göra det.
2. Du får inte med dig medarbetarna på resan
I medievärlden går det oftast till så att någon har en idé, lyfter den för någon chef som ser dollartecken i ögonen – och ger (ibland) grönt ljus att köra. Man jobbar stenhårt en tid för att lansera, slår på stora trumman – och sedan faller intresset i snabb takt.
Det kan då visa sig att a) ingen har egentligen tiden det tar att jobba med detta nya varumärke och b) många är egentligen inte särskilt intresserade av det.
Är detta då medarbetarnas fel? Självklart inte. Det är upp till chefen – i mitt fall har det varit jag – att se till att det finns tid och intresse.
En lärdom jag har tagit med mig sedan tidigare är att det sällan är någon vits att försöka få alla att brinna lika mycket för ditt projekt. Ta hellre ett fåtal personer som kör på, än att alla måste vara involverade i exakt allt.
3. Entusiasmen svalnar efter lansering
En klassiker, oavsett projekt. Man jobbar så hårt inför lansering att när det nya varumärket väl är ute tänker man att man är färdig. Det gör att projektet lämnas vind för våg till sälj, marknad eller vad det nu är som ska göras – och risken är att det inte riktigt blir något av det.
Så vad göra i stället? Den absolut bästa lösningen – som jag säkert själv har varit dålig på genom åren – är tydligt ansvar.
Det måste finnas en eldsjäl som brinner för varumärket eller satsningen, som varit med från början (inte bara fått det i sitt knä) och det måste vara tydligt vem som gör vad. Det är precis som med vilken startup som helst: det är entreprenören som kommer att avgöra om företaget lyckas, inte affärsidén.
4. Du underskattar hur lång tid det tar
Det tar så extremt mycket mer tid att sätta ett varumärke än många tror.
När jag var chefredaktör för tidningen Driva Eget lanserade vi specialtidningen Driva Eget – gröna näringar, en företagartidning för lantbrukare. Vi fick finansiering för fyra nummer vilket visade sig vara alldeles för kort tid – och tidningen fick läggas ner.
Lärdom: När du startar ett nytt varumärke gäller det att tjata, tjata och tjata lite till. Ut med nya pressmeddelanden, nyheter, artiklar som följer upp, gör varumärket synligt i alla kanaler. Och inte minst: lägg ner sjukt mycket tid på att göra det riktigt bra.
5. … eller pengarna det kostar
Att lansera ett nytt varumärke i sig kostar inte mycket. Men att sedan fortsätta jobba med det kräver såklart en viss investering. Ofta är man bra på att budgetera för logotyp, marknadsföring och annat – men glömmer alla medarbetare som faktiskt ska jobba med det sedan.
Jag är själv en mästare på att underskatta vad saker och ting kostar. Å andra sidan gör det mig väldigt kostnadseffektiv, när jag väl måste ro iland projektet på typ inga pengar alls. Så antingen är du en sund, ekonomiskt kalkylerande människa – eller en pengaoptimist som jag. Avgör själv.
6. Du struntar i den grafiska profilen
En väldigt stor del av varumärket ligger förstås i hur det ser ut. På samma sätt som du inte kan säga att du är en ung, hipp startup om ni har en sajt som ser ut som om den kodades på 90-talet, kan du inte glömma din grafiska profil. Allt du kommunicerar säger vem du är. Idag, när många varumärken gör succé på sociala medier som Instagram, är det viktigare än någonsin.
En av de “varumärkeslanseringar” jag är mest stolt över är när jag var med och gjorde om tidningshuset Frida Förlag till digitala mediehuset FAB media. Vi tog hjälp av designstudion Bedow (samma som designat startupen Qapitals profil). De utgick från artisten Beyoncé, som ju kallas "queen" och tog utifrån det fram en logotyp och grafisk profil med en drottningkrona. Kolla här.
7. PR-arbetet glöms bort
Har du lanserat ett nytt varumärke och blivit besviken över att ingen skriver om det? Been there, done that. Så onödigt – PR är sjukt viktigt och så enkelt när du väl fått grepp om det.
Här kommer därför en snabbguide till hur jag brukar göra: Först skriver jag ett pressmeddelande som lyfter fram satsningen, med citat som helst inte är dödens tråkiga. "Nu jäklar brassar vi på" är bättre än "Vi är så glada över den här satsningen" (gäsp).
I steg två sätter jag ihop en lista med mejladresser till journalister och nyhetschefer på olika redaktioner. En fälla är att bara ta redaktionsmejlen – det kan vara som att mejla ett svart hål.
Sedan har jag personligen ringt till den mediekanal jag helst vill få in nyheten till, och erbjudit dem att få nyheten först.
Först när de har publicerat har jag mejlat ut till alla andra, och då alltid specifika mejl till varje redaktion så att de inte ska tro att jag spammar hela mediebranschen. Sen är det viktigt att låta journalisterna göra sin grej. De är ingen presskanal för dig utan sätter själva reglerna kring vad de ska skriva och inte.
Obs! Ska du gå ut med exempelvis en produktnyhet och vill få in den i papperstidningar? Skicka till alla samtidigt – de har lång pressläggning och det kan du inte vänta på.
8. Du tar en tråkig pressbild – eller ingen alls
Detta misstag har jag själv gjort många gånger. Antingen glömmer man bilden (och tänker att mediekanalen/tidningen ska komma flygandes med ett dyrt fotografteam, stylist och makeupartist, not gonna happen...) eller så tar man en tråkig, uppställd kostymbild som ser ut att vara tagen på en begravning.
Ta istället en riktigt härlig bild i miljö – inte mot en vit vägg. Få in så mycket färg ni kan. Och le för guds skull!
Om du säljer en produkt ska den självklart vara med. Obs! Se till att bilden finns högupplöst om den ska publiceras i papperstidningar. Överlag: snygga pressbilder är ett extremt underskattat tips för att få mer PR.
9. Du är för blyg
En vanlig fälla är att inte våga vinkla på sig själv som person när man pratar med media. Men som journalist vill man ju hellre porträttera en person än ett varumärke. Breakits grundare och majoritetsägare Stefan Lundell och Olle Aronsson har varit väldigt duktiga på att dra nytta av sig själva. Det handlar inte om att sola sig i stjärnglansen – utan om att visa vilka som står bakom Breakits journalistik.
De två är också ett exempel på bra storytelling: två reportrar på Dagens Industri ville dra igång en nyhetssajt nischad på startups och tech, fick nej från sina chefer och drog igång den själva. Historien är i sin tur en bra grund för att få mer press när det väl gäller. Lärdom: dra nytta av dig själv som person allt du kan!
10. Det blir aldrig av
Efter alla dessa misstag finns det ändå ett som är farligare än de andra: att din nya satsning aldrig blir av. I tidningsbranschen är det en klassiker. Man samlar till workshop, tar in någon dyr konsult och ska spåna nya idéer, till exempel nya satsningar. Det kan förstås vara jättebra – problemet är att när workshopen är slut går alla därifrån och ingenting blir gjort. Det finns nämligen ingen som är ansvarig för att driva igenom alla dessa idéer.
Min erfarenhet är att det är tusen gånger bättre att välja ut en idé som någon verkligen brinner för – och låta den personen genomföra idén. Sätt en kultur av att inte bara snacka utan också göra – och att det är okej att misslyckas. Det är lätt att säga – men de som verkligen lyckas är mil före alla andra.
Om du efter denna megalånga guide (jag testar ett nytt grepp – långa guider) ändå känner att jag glömt något – mejla gärna mig på camilla@breakit.se.
Lycka till!