Det hela startade i Falkenberg 2010. Ulf Mazur och Håkan Fagerberg hade varit kollegor på Falcon bryggerier, där den senare var vd.
Fagerberg ville sätta en “Reklam nej tack”-skylt på brevlådan men hans fru protesterade eftersom de då skulle missa reklamerbjudanden från matbutikerna.
“Han ringde mig och sa att ‘vi hade ett problem att lösa’”, säger Ulf Mazur.
Resultatet blev appen Matpriskollen som samlar butikserbjudanden från norr till söder och skriver in dem i sin egen databas. Ofta skickar butikerna sina reklamblad som pdf:er.
Att systemet fortfarande är så analogt beror enligt Ulf Mazur på att det fungerat för livsmedelsbranschen sedan 1950-talet.
“Men de har blivit mycket mer aktiva vad gäller appar och liknande de senaste åren och många jobbar stenhårt med det. Vi ser oss som ett komplement och en samlingsplats där folk kan ha koll på erbjudanden från flera olika butiker på en och samma plats”, säger han.
Att Matpriskollen själva skriver in all information om kampanjer innebär att bolaget har bygg upp en stor databas över vad maten kostar på olika ställen. Det går till exempel att se vad svensk nötfärs på Kungsholmen har kostat de senaste åren. Samtidigt sitter man på information om kundernas köpbeteende.
“Vi sitter på branschinformation som det finns ett stort intresse för. Vi har kunnat följa över tid var man lägger sina köp. Vi kan se om man till exempel handlade mer på Ica Kvantum förut men nu lägger större delen av sin inköpslista på Willys”, säger Ulf Mazur.
Det är också datan om priser och kundbeteende som står för majoriteten av bolagets intäkter, eftersom man säljer informationen till kedjor och butiker.
Det andra affärsbenet bygger på annonser i appen.
Sedan start har bolaget fördubblat omsättningen årligen. Undantaget blev 2016 då omsättningen "bara" ökade med 70 procent, från 4 till 7 miljoner kronor. Det var också förra året som bolaget för första gången gick med vinst.
“Vi förbättrade resultatet med en miljon och landade på en vinst på runt 400.000 kronor efter alla avskrivningar”, säger Ulf Mazur.
Under åren har bolaget tagit in runt 14 miljoner kronor i riskkapital. Idag har Matpriskollen nio anställda.
Nyligen inledde bolaget ett samarbete med Arla, där delar av mejerijättens receptbank nu inkorporerats i appen.
“Det största problemet för många är vad de ska äta till middag. På det här sättet hoppas vi kunna koppla ihop lättlagade recept med butikernas bästa erbjudanden”, säger Ulf Mazur.
I dagsläget har Matpriskollen runt 100.000 unika användare varje månad. Snittanvändaren är en kvinna mellan 25 och 45 år.
“Säg att de handlar mat varje månad för 6000-7000 kronor. Det är över en halv miljard kronor där vi kan följa var pengarna går. Vår primära målgrupp är köpstark och det är dem som företagen vill åt”, säger Ulf Mazur.