Vi har tidigare kunnat berätta historien om Stina Ehrensvärd och hennes miljardvärderade techbolag Yubico. Bolaget har tagit fram en USB-sticka som gör det säkrare för användare att logga in på sajter och datorer.
Väldigt förenklat påminner tekniken om Bank-id och bankdosor – fast i form av en liten USB-sticka som du kan hänga på din nyckelknippa.
Sedan tidigare står det klart att nio av världens tio största teknikbolag använder sig av Stina Ehrensvärd och Yubicos krypteringsnyckel Yubikey internt.
Men nu kan Stina Ehrensvärds bolag vara på väg att få ett avsevärt bredare genomslag bland slutkonsumenterna. Idag meddelar giganten Facebook att bolaget öppnar upp för inloggningar med hjälp av USB-stickor.
Giganten nämner specifikt Yubico som bolaget där du kan köpa dessa USB-nycklar som ersättare till vanliga lösenord.
När Breakit når Stina Ehrensvärd på plats i Silicon Valley jublar hon över beskedet.
“Sedan vi startade bolaget har vi velat sätta en världsstandard med målet att alla ska kunna vara säkra. Nu validerar den största tjänsten vår teknik. Det är bra för oss och det är bra för internet”, säger hon till Breakit.
Facebook har idag 1,8 miljarder användare, vilket innebär att Yubico nu har fått 1,8 miljarder nya potentiella kunder.
Stina Ehrensvärd förklarar att bolaget de senaste dagarna laddat upp ett ordentligt lager av deras nyckel, Yubikey.
“Vi får se om vi kommer kunna leverera. Bara senaste timmen har vår egen webbförsäljning av nycklarna hundrafaldigats”, säger hon.
“Inledningsvis kanske det bara är en promille som kommer bry sig. Men vi är på väg att sätta en standard. Användare kommar att ha sin Yubikey oavsett om de loggar in på Facbook eller Gmail.”
Förra året omsatte Yubico 200 miljoner kronor med ett positivt resultat på cirka 2 miljoner dollar.
Den starka framfarten har nu fått riskkapitalbolaget att börja rycka i bolaget.
“Det är säkert 2-3 riskkapitalbolag som kontaktar mig varje vecka nu. Men just nu växer vi med pengar i kassan.”
Sedan tidigare har bolaget fått in kapital bland annat miljardären Ram Shiram, som varit med och byggt upp jättar som Google och Amazon.
“Vi har diskuterat att ta in en riktig runda och utvärderat olika alternativ. Men samtidigt har vi fyra personer som är delägare och de är nog goda för typ 13 miljarder dollar tillsammans. Så vi måste inte ta in några nya ägare, även om det kan finnas fördelar med det.”
Har ni fått några uppköpsbud?
“Några har tassat runt och vi har fått den frågan. Men just nu har vi det jättekul och vill fortsätta att växa. Jag vill faktiskt inte sälja eftersom att det känns som att vi är ute på en mission. Vi vill göra klart det här, vi vill att det här ska bli en standard. Först då kommer jag känna att, ja, mission complete.”
“Det tror jag händer inom årets slut.”
Yubico fick sitt första genombrott efter att Stina Ehrensvärd letat rätt på ett antal viktiga journalister inom it-säkerhet på en konferens och delat ut sin produkt till dem. Därefter tog det fart.
I en tidigare version stod det att Yubico omsatte 200 miljoner dollar förra året. Korrekt är 200 miljoner kronor.