Hungrig lanserade sin tjänst i Malmö redan 2013 och har sedan dess etablerat sig på den skånska marknaden. Men sedan några månader tillbaka har bolaget även påbörjat en offensiv i Stockholm.
“Kort går satsningen ut på att vi vill att alla hungriga människor ska beställa mat via oss, både privatpersoner och företag. Vi levererar åtta kilometer och jobbar redan med stora varumärken som Pizza Hut och Max”, säger bolagets vd och medgrundare Samir Bachkami.
Sedan oktober har bolaget även ett kontor i Stockholm. Huvudkontoret ligger i Lund.
“Vi kommer synas mycket och satsa även utanför city, som i Solna och Sundbyberg”, säger Samir Bachkami.
Förutom själva matleveranstjänsten äger bolaget även plattformen Restaurangonline, som bland annat Pizza hut använder sig av. Det betyder att alla hembeställningar som görs via restaurangjätten sker genom Hungrig, även om konsumenten inte är medveten om det.
Hur många matleveransföretag finns det plats för i Stockholm?
“Marknaden växer snabbt. Jag ser bara positivt på konkurrensen, den gör att vi måste bli ännu bättre”.
Under 2016 omsatte Hungrig 20 miljoner kronor, en ökning med över 150 procent jämfört med året innan, och gjorde ett plusresultat (som man ännu inte vill gå ut med). Under 2015 gjorde bolaget ett resultat på knappt 350.000 kronor.
Medan både Foodora, Wolt och Uber Eats har miljontals med riskkapitalkronor i ryggen har Hungrig hittills vuxit utan att ta in något kapital. Och det finns i nuläget inte heller några planer på att göra det.
“Vi växer i en takt som vi känner att vi klarar av", säger Samir Bachkami.
En annan skillnad är att Hungrig finns i fler svenska städer, 15 stycken i nuläget.
Hur är mottagandet från restaurangerna?
“De är rätt uppvaktade av många bolag i Stockholm. Men vi är envisa. Vi vet att vi har en tjänst som är fruktansvärt bra. När de testat oss så ser de ofta vilken kvalitet vi står för”, säger han.