Att slunga kapitalhungriga privatpersoner till banker som i sin tur kan låna ut pengar har blivit en stor industri på nätet.
Schibstedägda Lendo omsätter exempelvis en kvarts miljard.
Affärsmodellen är enkel.
Lånjämförelsesajten, exempelvis Lendo, får betalt via en så kallad kickback för varje lånekund som levereras till banken.
Nu stämmer nischbanken Nordnet Stockholmsbolaget Reciva, en av dessa mellanhänder, kan Breakit avslöja.
Nordnet anklagar bolaget för att ha använd delar av bankens egna kundregister – för att sedan ta betalt för att skicka dessa kunder till Nordnets låneerbjudande.
”Under hösten såg vi att det kom onaturligt stora volymer från Reciva. När vi tittade närmare på saken såg vi att de har använt kontaktinformation till våra privatlånekunder, skickat dessa kunder till oss och fått provision för det”, säger Henrik Edström, pr-chef på Nordnet.
Enligt Nordnet ska Reciva ha fått tillgång till kunduppgifterna från ett annat bolag.
”De har köpt in kunduppgifter om våra kunder från en oseriös tredjepart, använt den och därmed fått en större kickback”, säger Henrik Edström.
Nordnet misstänker att Reciva har agerat i ond tro.
Efter att ha samtalat med Reciva under slutet av förra året valde Nordnets jurister att lämna in en stämningsansökan i måndags.
Reciva krävs på 400.000 kronor i skadestånd för ”angrepp på företagshemligheter”.
Reciva har i dagsläget tillstånd hos Finansinspektionen. Under sitt första verksamhetsår 2014/2015 omsatte bolaget 11,5 miljoner kronor och hade 16 anställda.
Vd:n Erik Wegnelius, som också är storägare i Reciva, tillbakavisar kraftfullt anklagelserna.
”Vi köper in några miljoner adressposter årligen. Att vi skulle ha använt Nordnets företagshemligheter är ett helt orimligt påstående. Nordnet är en viktig partner för oss”, säger han och tillägger:
”Vi har agerat korrekt”.
Har ni blivit lurade av er leverantör menar du?
”Vi har inte vetat om att det skulle kunna vara så att vi bearbetar Nordnets kunder”.
Frågan är hur Recivas leverantör har fått tag i delar av Nordnets interna kunduppgifter.
Nordnet vet inte hur kunduppgifterna kan ha hamnat i händerna på en utomstående part. Henrik Edström säger att han bedömer det som osannolikt att det har skett via ett dataintrång.
”Vi håller på att utreda saken”.
Vilka andra sätt kan det ha skett på?
”Det kan jag inte spekulera i. Vi utreder saken och hade hoppats att Reciva skulle ha varit mer samarbetsvilliga. Förhoppningsvis kommer det att redas ut under rättsprocessens gång”.