Rörelseresultatet i Qliro-gruppen steg under fjärde kvartalet 2016 till 25,6 miljoner kronor - en kraftig förbättring jämfört med fjolåret. Under motsvarande period året innan gjorde Qliro en förlust på 32 miljoner.
En viktig drivkraft bakom ökningen är klädsajten Nellys vinstlyft. Bolagets justerade rörelseresultat landade under fjärde kvartalet på 30,4 miljoner kronor. Det kan jämföras med en förlust på 4,1 miljoner under motsvarande period året innan.
En timme efter Stockholmsbörsens öppnande på onsdagen hade Qliros aktiekurs stigit med 20 procent.
Samtidigt meddelar Qliros ledning att beslut har tagits att framöver fokusera koncernens verksamhet genom tre affärsområden:
Marketplace (CDON) med Magnus Fredin som affärsområdeschef.
Fashion (Nelly, NLY Man, Members) med Ludvig Anderberg som tillförordnad affärsområdeschef (Jan Wallsin tillträder senast 1 juli 2017).
Financial Services (Qliro Financial Services) med Patrik Illerstig som affärsområdeschef.
De bägge e-handelssajterna Lekmer och Gymgrossisten ingår inte i de tre nya kärnområdena - vilket innebär att de sannolikt är till salu.
"Affärsenheterna Lekmer och Gymgrossisten kommer att drivas med fokus på förbättrad lönsamhet och positiva kassaflöden. Vi kommer aktivt att söka potentiella partnerskap för att möjliggöra fortsatta investeringar och nyttja de möjligheter som den pågående konsolideringen i respektive bransch skapar i syfte att generera ytterligare aktieägarvärden", säger Marcus Lindqvist, vd på Qliro, i en kommentar.
Breakit har tidigare flera gånger rapporterat om att Qliro-gruppen ska delas upp eller sälja flera av innehaven.
Enligt Breakits källor har investmentbolaget Rite Ventures, som är relativt ny storägare i Qliro, vara den drivande kraften bakom uppdelningen.