Sök ikon

Jay Z:s Tidal får ny storägare – miljardaffär kring Spotify-utmanaren

Artikel bild
Foto: Charles Sykes/Invision/AP)

Här är bolaget som ska frälsa Jay Z:s floppstämplade streamingtjänst.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Det har gått nästan två år sedan hiphop-stjärnan Jay Z köpte upp Aspiro, som sedan blev till streamingtjänsten Tidal.

Sedan dess har han hunnit hota med att stämma de tidigare ägarna, för påstått uppblåsta siffror. De senaste dagarna har Tidal under Jay Z:s ägande anklagats för kraftigt uppblåsta användarsiffror

Nu presenteras en storaffär kring Tidal. Det är den amerikanska mobiloperatören Sprint som köper 33 procent av bolaget. 

Det framgår av ett pressmeddelande på måndagseftermiddagen. 

Enligt källor till Billboard och MBW ska prislappen ligga på 200 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka 1,8 miljarder kronor. Artisterna som är delägare i bolaget, bland annat Kanye West och Madonna, ska enligt källorna fortsatt finnas kvar som ägare.

Jay Z:s betalade omkring 466 miljoner kronor för det då Schibstedägda streamingbolaget Aspiro i början av 2015. Sedan den grandiosa lanseringen, där världsstjärnorna radade upp sig för den nya tjänsten, har Tidal fått något av en floppstämpel. 

Affären med Sprint kan ses som en revanch. Den görs till en total värdering på drygt 5,3 miljarder kronor, förutsatt att Billboards källor har korrekta uppgifter. 

Det behöver dock inte spegla värderingen på Tidal vid ett regelrätt uppköp. Förutom ett delägarskap på 33 procent får Sprint rätten att ge sina 45 miljoner kunder ”obegränsad tillgång” till Tidal. Dessutom ska Tidal och dess artister producera exklusivt innehåll som bara Sprint-kunder får ta del av. Denna rättighetsaffär kan naturligtvis påverka prislappen. 

Hur många betalande prenumeranter Tidal, som finns tillgängligt i 52 länder, har framgår inte i rapporteringen kring affären. 

Musicbusinessworldwide rapporterar, med hänvisning till data från analysfirman Midia Research, att Tidal hade 1 miljon betalande prenumeranter. Det är en bråkdel av de uppgifter som Jay Z själv har kommunicerat. 

Spotify har under många år samarbetat med mobiloperatörer för att få in fler kunder, och just Sprint har sedan 2014 varit en av dessa. 

Läs mer