Sök

Catrin Folkesson ska leda Coops krig om mat på nätet

CoopMat på nätet

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Hon har rattat Clas Ohlson i Tyskland. Nu ska Catrin Folkesson leda Coops offensiv på nätet.

Mat på nätet är en av de hetaste nischerna, där nya aktörer som Mat.se, Mathem och Linas Matkasse utmanar jättarna. Man kan med rätta tala om ett matkrig, där många aktörer pjöjer ned stora summor i marknadsföring för att positionera sig och ta marknadsandelar.

Storspelaren Coop utser nu Catrin Folkesson till affärsområdesdirektör för Coop Online, som är dagligvarukedjans näthandel. Det framgår av ett pressmeddelande.

Catrin Folkesson kommer närmast från rollen som chef för nya marknader och landschef för Tyskland på Clas Ohlson. Hon tillträder sin nya tjänst den 8 maj och tar samtidigt plats i Coops koncernledning.

Coops näthandel har haft en stark utveckling och vuxit dubbelt så snabbt som marknaden för mathandel på nätet, enligt bolagets egna uppgifter.

”Jag ser fram emot att få ansvaret för att ytterligare stärka Coops position på nätet både genom att utveckla kundupplevelsen digitalt och att dra ännu större nytta av att vara en omnikanalsaktör med drygt 650 butiker runt om i Sverige”, säger Catrin Folkesson i pressmeddelandet.

Coop omsätter cirka 40 miljarder kronor i Sverige.

Läs mer