Tidningen har publicerat ett långt reportage (bakom betalvägg) där Tidal anklagas för att konsekvent ha blåst upp sina siffror.
Kärnan i artikeln är följande:
- När Jay-Z i september 2015 twittrade om att Tidal hade 1 miljon användare, hade bolaget i själva verket bara 350.000 användare. Detta enligt interna rapporter från Tidal som Dagens Næringsliv har tagit del av.
- När Tidal senare, i mars 2016, meddelade att tjänsten hade 3 miljoner användare så hade bolaget bara 850.000 prenumeranter och 1,2 miljoner aktiverade konton, enligt samma källa.
Rapporteringen från Dagens Næringsliv har plockats upp amerikanska medier som The Verge och lär bli något av helgens snackis i musikstreamingbranschen.
Värt att notera är att Jay-Z redan förra året anklagade de tidigare Tidal-ägarna för fiffel med användarsiffror.
Oavsett vilka siffror som stämmer för Tidal så står det glasklart att bolaget är extremt mycket mindre än svenska Spotify vad gäller antalet prenumeranter.