Sök

Svenske alpinstjärnan ska hjälpa företag att förstå turister

Geztio

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

År av forskning ligger bakom Lars-Börje "Bulan" Erikssons startup Geztio - som ska ge turistnäringen bättre kunskap om sina gäster.

Mellan 2008 och 2013 var förra alpinstjärnan Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, som har både OS-medaljer och världscupsegrar i bagaget, vd för Åre Destination.

Ett arbete som bland annat gick ut på att utveckla turismen i Åre tillsammans med de lokala företagarna.

I samband med det insåg han också att det fanns brister kring kunskapen om gästerna och vad de hade för preferenser.

Samtidigt pågick ett femårigt forskningsprojekt på Mittuniversitetets turistforskningsinstitut i Östersund som handlade just om att fördjupa kunskapen om turistnäringens kunder.

Sedan 2013 har Lars-Börje Eriksson jobbat med att ta fram en kommersiell produkt kring forskningen, något som nu resulterat i Geztio som går live under måndagen.

“Vi har gjort några testförsäljningar redan och har signat våra första kunder. Responsen har varit bättre än vad vi vågade hoppas på. Så det känns spännande att få fortsätta med säljarbetet på riktigt nu”, säger han.

Geztios tjänst samlar in och analyserar gästdata från till exempel webbsidor, sociala medier, gästundersökningar och offentlig statistik. Sedan sammanställs materialet till kunderna, som får ta del av vad gästerna tycker i realtid.

“Ett exempel kan vara att vi gör gästundersökningar där frågorna samlas in och analyseras direkt i vår tjänst. Traditionellt görs en analys först när hela undersökningen är klar, som sedan kommuniceras efter säsongens slut när gästen åkt hem”.

“Vi kommer ställa frågorna och leverera resultaten direkt när gästen har svarat, både före under och efter det att gästen är på destinationen. Runt gästundersökningar finns ett specifikt forskningsresultat där vi tagit fram en metod som är anpassad just för att mäta styrkan i destinationens varumärke”.

En annan funktion hos Geztio är att gästens beteende på nätet analyseras genom att ett större antal webbsidor på en destination aggregeras. Det kan vara hotell, restauranger och aktivitetsbolag till exempel.

“Där tittar vi helt enkelt på vad gästerna söker och vad som trendar. Det visar företagen hur deras online-marknadsföring fungerar och var de får bäst resultat. Istället för att en restaurang enbart har koll på sina egna gäster så kan man få en övergripande koll på hela destinationen. Då blir det enklare att fatta beslut kring marknadsföring för det enskilda företaget”.

Geztio räknar med att marknaden i Sverige på det här området är på en halv miljard kronor, och 1,5 miljarder i hela Norden.

Hur ser konkurrensen ut?

“Konkurrenterna är främst separata system för varje enskild process. Det som är unikt för oss är att vi aggregerar olika affärsområden och är specifika för turism och besöksnäring”, säger Lars-Börje Eriksson.

I och med lanseringen har Geztio tagit in 1,5 miljoner kronor, där Almi Invest står för merparten. Även Tillväxtkassan och MIUN Venture har gått in med kapital.

Affärsmodellen bygger på en prenumerationsvariant med olika prisnivåer. Nu kommer Geztio till en början att rikta in sig mot 35.000 svenska turistföretag.

Målet är att går med vinst redan under 2017. Det finns även planer på att ta in ytterligare kapital i slutet av året.

Läs mer