Strossles modell fungerar såhär: De publicister som ansluter sig till tjänsten lägger in en Strossle-ruta (se nedan) under artiklarna på sajten. I den rutan visas dels artiklar från andra medier, men också annonser.
Såhär ser exempelvis Strossles rekommendationswidget ut på Göteborgs-Postens sajt.
Strossle använder maskininlärning för att förutspå vilka artiklar varje besökare kan tänkas vilja läsa härnäst. Målet är att den som till exempel läst en artikel på GP.se direkt ska gå vidare till nästa artikel - hos en publicist. På så vis bildas ett ekosystem där olika nyhetssajter kan skicka trafik till varandra.
“Det här blir så otroligt mycket mer kraftfullt om man lägger ihop alla publicisters innehåll i en klump i stället för att se varje sajt som en stängd silo. Då får du kraften i allt innehåll och all data om vad användarna vill läsa”, säger Strossles vd Magnus Hultman och tillägger:
“Medierna har ju tappat en massa trafik till andra kanaler, framför allt Facebook. Vi vill hjälpa dem att vinna tillbaka läsare. Varje besökare som stannar hos publicisterna är en seger, i kampen mot Facebook”.
Strossle får intäkter när en användare klickar på någon av annonserna i rutan. Intäkten delas med publicisterna som finns med i Strossles ekosystem.
Modellen har varit mycket framgångsrik. Bolaget, som grundades 2013 av Magnus Hultman, Jens Ander, Dan Willstrand och Johan Unger, växer för närvarande med 250 procent.
Bolaget omsätter 100 miljoner på årsbasis, gick runt på resultatnivå förra månaden och finns i 10 länder. Nu rekryterar Strossle bland annat en marknadschef, en expansionschef samt ytterligare 10 utvecklare till teknikteamet i Malmö.
“Vi har hittills finansierat oss dels med egna pengar, och delvis med lån i form av konvertibler. Nu siktar vi på att ta in en större runda med tillväxtkapital innan sommaren”, säger Magnus Hultman.