Sök

Happybooking var nere för räkning – räddas av lyxresebolag för hundägare

HappyBooking

Thomas Andersson, grundare av Happybooking, samt Siobhan Kelly och Emanuela Nardini, grundare av Luxury Pet Travel. Foto: Pressbilder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Luleåbolaget Happybooking landar genombrottsorder värd uppemot 4 miljoner kronor.

I det småskaliga testet, säljpiloten, hade allt gått så bra. Ett par tusen kunder hade bearbetats med väldigt gott resultat.

Det var dags för Happybooking, startupen från Luleå som utvecklat ett onlinebokningssystem för små och medelstora hotell, att skala upp. 

Efter att ha fått in 4 miljoner kronor från Almi invest och en rad affärsänglar skulle Happybooking med hjälp av ett extern telemarketingbolag starta en säljoffensiv mot ett register med 50.000 potentiella kunder. 

Det blev en total kalldusch.

Konverteringen sjönk dramatiskt. Pengarna rann iväg.

Efter 50.000 samtal – och mer än en miljon kronor i utgifter – upptäckte Happybookings grundare och vd orsaken. 

”Det indiska bolag som vi köpte kontakterna till vår säljpilot av hade ringt till alla redan innan vi fick kontaktregistret. Det gjorde att vi konverterade väldigt bra i testet. När de siffrorna gick ned höll inte kalkylen”, säger Thomas Andersson. 

Med den försämrade konverteringen befann sig bolaget i sin första kris. 

”Det gick helt enkelt inte runt längre”, säger Thomas Andersson.

De tre anställda egna säljarna fick sägas upp. Det såg mörkt ut, eftersom det inte riktigt fanns någon b-plan. 

Nyligen fick dock Thomas Andersson, via gamla kontakter, in en order som drastiskt skulle ändra situationen till det bättre. Det nystartade men välfinansierade bolaget Luxury Pet Travel, en ännu inte lanserad portal för lyxresenärer med husdjur, gav Happybooking uppdraget att ta fram deras plattform. 

”För oss innebär det att vi direkt går från negativt till positivt kassaflöde, och att vi kan anställa”, säger Thomas Andersson. 

På längre sikt innebär det att Happybooking kan sälja denna bokningsportal även till andra kunder. Det kan handla om exempelvis städer, hotellkedjor samt turistbyråer som vill ha en egen hotellportal eller nya nischaktörer som vill erbjuda ett komplement till jättarna. 

”Trenden går mot begränsade urval. Du vill inte ha en miljon hotell att söka igenom utan du vill ha en speciell nisch, till exempel äventyrshotell, lyxhotell eller billiga hotell”, säger Thomas Andersson.

Under 2016 omsatte bolaget omkring 2 miljoner kronor – med en minst lika stor förlust. Med den nya ordern, värd 2-4 miljoner kronor per år ska Happybooking nu bli lönsamt. 

Bolaget plockar också in 1 miljon kronor i riskkapital från befintliga ägare. 

”Vi tar in dem för att göra en ny säljsatsning till hösten och utveckla produkten”

I dagsläget har Happybooking någonstans mellan 100-200 hotell som använder dess bokningsplattform. Målet är 3.000 inom tre år, vilket bland annat ska möjliggöras genom att även sälja till hotellkedjorna istället för bara enskilda småhotell.

”Jag tror fortfarande att det är möjligt, i och med att vi förändrar säljmodellen. Av de vi demonsterar produkten för köper 25 procent. Personligen vill jag att vi omsätter en bra bit över 100 miljoner om fem år”, säger Thomas Andersson.

Läs mer