Mathems nya affärsidé är att bära hem vin till sina kunder. Det kunde Breakit rapportera om tidigare i veckan.
"Det här handlar i första hand om att förenkla vardagen för våra kunder. I andra hand vill vi få bättre lönsamhet för våra 250 budbilar och så förstås bidra till en bättre miljö, vilket det blir om man kan samordna transporter", sade Mathems medgrundare Tomas Kull till Breakit.
Att döma av engagemanget på vår Facebooksida är det en efterlängtad nyhet.
Men Mathems planer kan stoppas av ny lagstiftning som är på väg i Sverige.
E-handel.se rapporterar om lagförslaget som går under namnet ”Reglering av distanshandel med alkoholdrycker”. Enligt förslaget ska kunden själv anlita den som sköter transporten av alkoholen.
”Det innebär att de e-handlare som i dag säljer till exempel vin från utlandet till svenska konsumenter med hemleverans skulle få sin affärsmodell förstörd”, skriver e-handel.se.
Lagförslaget har varit ute på remiss, och fått en del kritik.
Enligt skrivelsen från socialdepartementet ska den nya lagen börja gälla redan vid årsskiftet. Det är dock värt att poängtera att det inte är klubbat än.
Mathems modell skulle kunna stoppas om förslaget blir verklighet.
E-handlaren har ett samarbete med vinimportören Winefinder, som i sin tur använder sig av ett danskt bolag. Vinet beställs på Mathems svenska sajt - men formellt sett går beställningen till Winefinders danska lager. Mathems leveransbilar kör hem vinet till de svenska kunderna.