Sök ikon

Isabella Löwengrip satsar miljonbelopp på bokningstjänst för frisörer

Artikel bild
F.v: Robin Jakobsson, Ida Backlund, Isabella Löwengrip, Fredrik Ampler och Miriam Nilsson. Foto: Josefin Hellgren.

Isabella “Blondinbella” Löwengrip och Rapunzel-grundaren Ida Backlund satsar miljonbelopp på den gotländska frisörbokningstjänsten Wavy.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Konkurrensen bland skönhetsstartups är hård med bland annat tjänster som Glamma, Bookatreat och Dashl.

I somras lanserades ytterligare en tjänst – men med en annan typ av inriktning. Istället för att rikta in sig mot slutkonsumenter har gotländska Wavy utvecklat ett eget system som fokuserar på att förenkla bokning och planering för frisörerna själva.

“Det är ingen bokningsportal där man klumpar ihop alla frisörer. Tanken är istället att låta varje frisör komma närmare sina kunder”, säger Miriam Nilsson, medgrundare av Wavy.

Sedan lanseringen har bolaget fått in 25 betalande salonger och ytterligare ett antal gratisanvändare. Nu har bolaget även stängt en mindre kapitalrunda.

Det är bloggprofilen och entreprenören Isabella Löwengrip och Ida Backlund, som grundat löshårsbutiken Rapunzel, som investerat genom sina respektive investmentbolag.

“Jag har träffat bolag i samma nisch men de har varit riktade mot konsumenten. Det är svårt att ändra konsumentbeteende. Jag tycker det är mer intressant hur Wavy försöker hjälpa entreprenörerna”, säger Isabella Löwengrip.

“När vi träffade grundarna kändes det väldigt rätt i tiden med den här typen av skalbar tjänst. Jag hoppas att kunna bidra med mina erfarenheter av att vara en global digital aktör i branschen”, tillägger Ida Backlund.

Hennes bolag Rapunzel omsatte förra året över 100 miljoner kronor. Majoriteten kommer från försäljning av löshår men bolaget har även sju frisörsalonger.

“I den här branschen är det verkligen först till kvarn. Vi blir ett riktigt bra team nu med bra kontakt med frisörsalonger sedan tidigare. Av de 1,3 miljoner läsare jag har är det ett antal frisörer”, säger Isabella Löwengrip.

Exakt hur mycket de två har investerat vill inte parterna berätta mer än att det handlar om “några miljoner”.

För Isabella Löwengrips del görs investeringen dels med kapital och dels i form av medieutrymme. Det vill säga att hon marknadsför bolaget genom sina kanaler, vilket bland annat innefattar Sveriges populäraste blogg med över 1 miljon unika läsare i veckan.

Även Isabella Löwengrips vapendragare Pingis Hadenius deltar i investeringsrundan.

Isabella Löwengrips driver vid sidan av bloggen och investeringsverksamheten även kosmetikbolaget Löwengrip Care & Color, LCC, som 2016 ökade omsättningen med över 100 procent till runt 34 miljoner kronor. 

Nyfiken på vilka branscher Isabella Löwengrip ser som potentiella framtidsbranscher? Läs om hennes spaningar här.

Läs mer