Sök

Wrapp smyglanserar sin nya tjänst som ska rädda bolaget

Wrapp

FOTO: Pressbild Wrapp

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Efter många förseningar har det en gång så hajpade rabattbolaget Wrapp smyglanserat sin nya tjänst, komplett med kreditkort. Förhoppningen är att kortet ska vända trenden för bolaget som under åren har tagit in 150 miljoner i riskkapital, utan att riktigt lyfta.

2011 grundades Wrapp av bland andra serieentreprenören Hjalmar Winbladh. Affärsidén var då att erbjuda digitala presentkort som kunde användas i fysiska butiker. Företaget blev snabbt ett av Sveriges mest hajpade techbolag, vilket förstärktes när Linkedin-grundaren Reid Hoffman kom in i styrelsen.

Affärerna gick dock inget vidare. Trots att Wrapp hade över en miljon registrerade användare tog verksamheten aldrig fart. USA-lanseringen floppade med följden att nästan alla anställda på kontoret i San Francisco sades upp under hösten 2014.

Senare lämnade också medgrundaren Hjalmar Winbladh vd-posten för att arbeta med riskkapitalbolaget EQT:s nya techfond.

I dag har företaget 20 anställda, samtliga i Sverige, och sedan förra året satsar Wrapp på en ny affärsmodell som fokuserar på ett kreditkort. Alla köp som görs med kortet registreras i en app, som kopplas ihop med rabatter och erbjudanden. Tanken är att det enda kortet ska ersätta dagens uppsjö av olika kundkort.

Nu har Wrapp börjat släppa in testanvändare till tjänsten som ska rullas ut under de närmaste veckorna.

"Som företag kan jag till exempel säga att jag vill ge ett visst erbjudande till alla som reser för x antal i kronor i månaden", säger Aage Reerslev", som är medgrundare och numera också vd på Wrapp.

Han tycker inte att det är så stor skillnad på den gamla affärsidén och den nya.

“Vi försöker åtgärda samma problem, det vill säga erbjuda prestationsbaserad marknadsföring för traditionell handel. Det nya är att vi inte bara driver nya kunder till affärer och restauranger utan även ger möjlighet till lojalitet”, säger Aage Reerslev.

Prestationsbaserad marknadsföring innebär i det här fallet att Wrapp får betalt först när de lyckas konvertera någon av 3.000 testanvändarna till betalande kunder hos de cirka 100 företag som Wrapp samarbetar med.

Aage Reerslev säger att testversionen som lanseras kommer att ha fokus på Stockholm.

“Det är lite som med Uber. Det är ju dumt att sätta en taxibil i alla städer i Sverige, det är bättre att börja på en plats och sedan ta det storstad för storstad”, säger han.

Försöket är redan försenat, men Aage Reerslev tycker ändå att Wrapp följer tidsplanen hyfsat.

“Men jag är entreprenör. Jag skulle vilja att allt redan var klart, igår”, säger han.

Den helt färdiga tjänsten ska presenteras efter sommaren. Innan dess är det många bitar som ska falla på plats.

“Det ska finstämmas. Alla processer vi kör just nu är lite långsamma och hackiga”, säger Aage Reerslev.

I en intervju med Dagens industri förra året sa den dåvarande vd:n Hjalmar Winbladh att företaget skulle dela ut 400 miljoner kronor i rabatter.

“Rabatter? Nej, vi arbetar med belöningar och cashback-verktyg”, säger Aage Reerslev i dag.

Så kallad cashback är när någon handlar i en affär eller på en restaurang och sedan får pengar tillbaka i form av kontanter, som en sorts omvänd rabattkupong.

“Du som konsument ska själv kunna få nytta av din data och få de erbjudanden och belöningar som passar just dig. Det blir 'my data' istället för 'big data'. Ju mer du köper desto smartare blir appen”, förklarar Aage Reerslev.

Det är tänkt att tjänsten så småningom ska fungera med vilket kort som helst. För närvarande fungerar det dock bara med ett kreditkort genom Swedbanks dotterbolag Entercard. Kortet ska inom ett par veckor börja skickas ut till testanvändarna.

“Just nu är fokus helt på att skapa rätt produkt så att den blir värdefull för konsumenter och företag", säger Aage Reerslev.

Det är än så länge inte aktuellt att ta in mer riskkapital för att finslipa tjänsten enligt Aage Reerslev.

“Vi har tagit in pengar sedan starten så det har vi inget akut behov av innan hösten”, säger han.

Däremot kan det bli aktuellt när Wrapp skalar upp verksamheten efter sommaren.

“Ja, eventuellt, men det är ingenting som vi har bestämt”, säger Aage Reerslev.

Wrapp har tidigare tagit in sammanlagt 150 miljoner kronor i riskkapital från bland andra svenska Creandum.

Läs mer