Sök

Nej, Skam är inte Sveriges största serie genom tiderna – än

Skam

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Emanuel Karlsten har grävt i siffrorna kring Skam och konstaterar att succéserien, trots allt, inte är den största serien genom tiderna. Men det är komplicerat, konstaterar han.

I Ekots lördagsintervju avslöjade SVT:s vd Hanna Stjärne att norska succé-serien Skam, som har fått ett enormt genomslag digitalt, just passerat julkalendern som deras största serie genom tiderna. Men med hur mycket? De senaste veckorna har SKAM helt försvunnit från mätningstjänsten MMS (som hanterar traditionella kanalers tittarsiffror).

Nu har jag fått tag på siffrorna, och även om det är imponerande så är det inte rekord - än. Eller... Det är komplicerat.

Det tidigare rekordet är från julkalendern Selma. Fram till 11/1 har den serien haft:

# 18.271.293 starter

# 2.776.166 uppspelade minuter

# 520.386 i genomsnittlig webbpublik/avsnitt (MMS webb-tv-mått. Genomsnittligt tittande baserat på tittartid/programmets längd)

Julkalendern har en fördel i att avsnitten är korta, bara knappa 14 minuter, vilket gör att det viktiga måttet "genomsnittlig webbpublik" lättare bli högt.

Så låt oss jämföra det med Skam, serien som SVT nu menar är deras rekordprogram.

Under samma period har seriens tre säsonger haft:

# 22.219.098 starter

# 5.981.815 uppspelade minuter

 # 494.953 i genomsnittlig webbpublik/avsnitt

Här är det tydligt att Skam har fler starter och fler uppspelade minuter. Men det sista måttet, det viktigaste, är lägre än tidigare rekordhavaren. Det dras ner dels av att säsong tre av Skam släpptes på SVT play förra veckan och ännu inte kommit upp till knappt hälften av de två tidigare säsongernas genomsnittliga webbpublik.

Det är här det blir komplicerat. För Skam både har rekordet och inte har rekordet. Isolerar vi första säsongen är det SVT plays (och därmed antagligen samtliga play-kanalers) mest framgångsrika serie någonsin, sett till webbpublik. Publikstorleken var då 655.494. Men den säsongen hade också "bara" 10 miljoner starter och 2,4 miljoner tittarminuter, vilket är mindre än Selmas jul.

Och tittar vi på Skam säsong 2 har de fler uppspelade minuter (3,5 miljoner) och större publikstorlek (550.000), men inte lika många startade strömmar (11 miljoner) som Selmas jul.

Det ska också sägas att Selmas jul har betydligt lättare att nå stor webbpublik. Deras avsnitt är 14 minuter långa, vilket innebär att seriens 24 avsnitt totalt är drygt 300 minuter lång. Skam är, med sina 33 avsnitt, erbjuder nästan tre gånger fler tv-minuter: seriens tre säsonger är 857 minuter lång. Men det spelar så klart ingen roll. Publik ska rimligtvis mätas på hur många som faktiskt tittat på programmet, oavsett om dess längd är fem eller femtio minuter.

Och eftersom Skam säsong tre släpptes nyligen blir totala snittpubliken lägre.

Därför är Selmas jul fortfarande Sveriges största tv-serie. För nu.

Men det som är unikt med Skam är den långa svansen av tittare. Enligt SVT:s chef för publik och utbudsanalys, Tomas Lindhé, är den svansen kraftig.

"För de flesta program sker merparten av tittandet i direkt anslutning till publiceringen, för att därefter snabbt ses av färre och färre. För Skam har tittandet varit högt även efter det att serierna publicerats, och fortsätter generera höga nivåer 6 veckor efter det att första säsongen publicerades."

Sannolikt har hajpen kring serien i sociala medier, och word of mouth, bidragit till den effekten.

Därför är det rimligtvis bara en fråga om dagar innan Skam passerat och blir den största play-serien genom tiderna i Sverige. Hur man än mäter.

Läs också min analys om vad Skam kan lära alla Sveriges marknadsförare.

Läs mer