I veckan läste jag Therése Lindgrens självbiografiska bok “Ibland mår jag inte så bra”.
Jag ska villigt erkänna att jag inte främst köpte boken för att läsa om hur Sveriges största kvinnliga youtuber brottats med sina psykiska problem, vilket är bokens huvudtema.
Boken var visserligen på samma gång skakande och uppmuntrande läsning där Theresé Lindgren på ett väldigt jordnära sätt bryter ner en rad fördomar kring psykisk ohälsa.
Men jag var ärligt talat ännu mer nyfiken på att i Therése Lindgrens text hitta nycklarna till varför just hon lyckats få över 400.000 trogna tittare på sin Youtube-kanal.
För trots att jag knappast befinner mig i vare sig Therése Lindgrens eller för den delen Isabella Löwengrips (Sveriges största bloggare) målgrupp följer jag numera dem bägge på nära håll. Vill du som entreprenör eller marknadsförare få ut ditt budskap via digitala kanaler har jag svårt att tänka mig några bättre läromästare.
Så vad är svaret i Therése Lindgrens fall? Jag skulle vilja sammanfatta det i ett enda ord: Autencitet. När hon direkt efter att pojkvännen Anders gjort slut spelade in en video och då utan manus berättade om sin förtvivlan lades grunden för en viral succé (om det ordet går att använda i ett sådant sammanhang).
“Jag bjöd in mina tittare i realtid. Här och nu, helt naket, rått och utan filter”, skriver Therése Lindgren.
Precis den närheten till sina tittare tror jag är en viktig framgångsfaktor om du vill lyckas digitalt. För ett företag eller mediebolag är förutsättningarna annorlunda men i grunden handlar det alltid om att skapa en genuin relation till de du vill nå.
Idag är hon och Anders ett par igen - och Therése Lindgren alltjämt ett av Sveriges mest intressanta digitala fenomen.
Trevlig helg!
Veckans Bingo: Entreprenören och den gamle flickfotografen Bingo Rimér har fortfarande inte ringt tillbaka (som jag beklagade mig över förra veckan). Men han fortsätter att skicka underhållande SMS-meddelanden. Här är det senaste: “Fan vad bra det blev...kul...skall bomba strax..på badhus nu med alla barnen..haha..men säg att jag sitter i möte med viktig investerare om någon undrar vad jag gör..haha”.
Veckans obekräftade: Klarna gör nyemission. Jag inledde den här krönikerformen för tre veckor sedan genom att påstå att min gamla chef Gunilla Herlitz skulle sadla om till riskkapitalist. Måste erkänna att detta fortfarande är en obekräftad nyhet och att några läsare dessutom hört av sig med uppgifter som delvis ger en annan version. Men skam den som ger sig, här kommer ytterligare en obekräftad nyhet - Klarna överväger en nyemission. Bakgrunden ska vara köpet av tyska Cookies som vi rapporterade om i slutet av november. Jag har inte lyckats utröna om Klarna gått vidare med planerna eller istället valt att finansiera köpet på annat sätt. Men självklart gräver vi på Breakit vidare i frågan.
Veckans klädtrend: Varför klär sig Klarna-grundarna EXAKT som den onda riskkapitalisten Bobby Axelrod? Showtimeserien ”Billlions”, som gick på SVT i höstas, kretsar kring om makt, pengar och politik. I centrum står den skrupelfria övermänniskan David Axelrod – som lade grunden till sin förmögenhet genom att blanka flygaktier samtidigt som det andra planet flög in i World Trade Center. Han har en fäbless för Metallica, att krossa sina fiender med alla till buds stående medel och är ett aktiegeni. Frågan är varför Klarna-grundarna Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth har kopierat Axelrods tuffa klädstil rakt av (bilderna är från Sthlm Tech Fest i höstas samt Veckans Affärers omslag i slutet av året).
Veckans varningssignal: Sqore. Visst rekryteringsplattformen fick in 30 miljoner kronor från sina existerande ägare men hade garanterat siktat på betydligt mer pengar än så. Redan för två år sedan tog bolaget in 30 miljoner kronor då bland annat riskkapitalbolaget Northzone blev storägare. I normal riskkapital-logik så borde Sqore i den här rundan fått in runt 100 miljoner kronor och då till en klart högre värdering. Nu blev det alltså bara 30 miljoner kronor och folk som normalt brukar ha betydligt bättre koll än mig tolkar det som en tydlig signal om att bolaget inte går så bra som de nuvarande ägarna vill ge sken av.
Veckans affischnamn: Helena och Martin Blomqvist. Entreprenörsparet bakom e-handlaren Desenio gör en snygg delexit och plockar hem i runda slängar 100 miljoner kronor. Affärsidén, att sälja planscher på nätet, låter inte särskilt sofistikerad. Men i affärer är genomförandet allt. Nu ska det bli spännande att se vad e-handelsexperterna Henrik Aspén (riskkapitalbolaget Verdane) och Jakob Tolleryd (grundare Compricer) kan göra för att ytterligare gasa upp expansionen. Jag tippar att bolaget börsnoteras om sisådär tre år.
Veckans dementi: Karl-Johan Persson. En viss upphetsning spred sig på redaktionen när aktieboken i Klarna studerades och vi kunde konstatera att “41:an invest” köpt på sig en ansenlig mängd aktier i bolaget. Bakom 41:an invest döljer sig nämligen ingen mindre än H&M-chefen Karl-Johan Persson. “Kolla aldrig en bra story”, är ett gammalt skämt i journalistkretsar men det var precis vad jag gjorde. Och storyn visade sig vara fel. Karl-Johan Perssons parhäst i 41:an invest, Stefan Krook, har aldrig hört talas om innehavet - och han om någon borde väl veta.
Veckans lunchare: Karl-Johan Persson. Att kläcka namnet på sin startup kan vara en ångestfylld process (fråga bara min medgrundare Olle!) - men inte för H&M-chefen Karl-Johan Persson. Hans riskkapitalbolag 41:an invest döpte han i lunchkön. “41” stod det på hans nummerlapp och därmed var namnet bestämt.
Veckans HR-talang: Daniel Ek. Hans tweet där han erbjuder den tidigare presidenten Obama jobb är smått briljant och har blivit en riktig viralbomb. Har retweetats nästan 7000 gånger hittills. Fortfarande oklart om Obama nappat på erbjudandet men jag lovar att gräva vidare.
Veckans grävare: Erik Wisterberg och Johanna Ekström. Breakits vassa reporterduo infriade på egen hand mitt löfte om en fördjupning av förra veckans verkliga skräll - Googles uppköp av Umeå-bolaget Limes Audio. De två bjöd oss alla på en fascinerande story om historien bakom affären och dessutom en genomgång av vad som hänt med de andra svenska startup-bolagen som slukats av den amerikanska jätten. Måsteläsning om du frågar mig.
Nästa veckas exit: Happy Socks. Socktillverkaren som blivit en hit också på nätet håller på att säljas, enligt mina uppgiftslämnare. Är du sugen på att lägga ett bud måste du dock gräva djupt i plånboken. En engelsk investmentbank har anlitats i processen och det kommer sannolikt krävas runt en kvarts miljard för att vinna budgivningen.
Veckans tipsare: Du! Tveka inte att höra av dig med tips, skvaller och annat kul som jag kan berika läsarna av denna kolumn! Du når mig snabbast på stefan@breakit.se.