Skövde i Västergötland har de senaste åren producerat en rad spelsuccér och staden marknadsför sig numera under namnet Sweden Game Arena. Spelstudion Stunlock Studios är senaste exemplet i framgångssagan. Redan i oktober i år var succén ett faktum för Stunlock Studios nya spel Battlerite. Då kunde Breakit rapportera att man sålt 300.000 exemplar på bara en månad.
I Battlerite får spelaren möjligheten att välja mellan en rad olika hjältar och med sin karaktär kämpa mot andra spelare på olika arenor.
Nu berättar bolagets vd Rickard Frisegård att man under november och december sålde ytterligare 200.000 exemplar av spelet. Trots de höga försäljningssiffrorna har inte spelet ens lanserats i en färdigutvecklad version än. Battlerite kommer när det är färdigutvecklat vara gratis att spela men bolaget valde att ge sina fans möjligheten att köpa en förhandsversion och samtidigt få med olika former av extramaterial inne i spelet.
Någon exakt omsättningssiffra för helåret 2016 vill inte Rickard Frisegård ge men han säger att snittpriset för ett spel ligger på 19 dollar.
Genom att lägga ihop summan för alla sålda exemplar och de 30 procent som handlarna – enligt Breakits uppgifter – tar, får man ihop att Stunlock dragit in närmare 60 miljoner kronor på sitt nya spel.
Då kan den totala summan även vara något högre.
“Utöver själva spelet har vi även ett tilläggspaket så man kan inte gå direkt på den siffran. Men det här betyder att vi kan vara ganska lugna ett tag och fortsätta titta på vilka strategier som funkar bäst för vårt spel”, sade bolagets vice vd Tau Petersson till Breakit i höstas.
Utöver Battlerite väntas dock omsättningen vara begränsad eftersom bolaget lagt allt krut på det nya spelet.
Trots pengaregnet nöjer sig inte Stunlock med en halv miljon nedladdningar. Snart släpps fullversionen av spelet helt gratis för att skapa en ännu större användarbas.
“Vi hoppas att omsättningen blir ännu högre med en större spelarbas. Vi har fått väldigt bra mottagande av spelarna och ligger på en användarscore på 91 procent på Steam (världens största digitala plattform för premiumspel reds. anm.)”, säger Rickard Frisegård.
Istället för att betala för själva spelet är tanken att de nya användarna ska bli så uppslukade att de betalar för tilläggsfunktioner och nya karaktärer inne i spelet.
Vad kommer ni göra för att fortsätta växa 2017?
“Nu handlar det mycket om dataanalys och att titta på användarbeteenden. Det är hur länge man spelar, på vilket sätt man spelar och vilka hinder som finns för att ta sig förbi den första timmen med spel och fortsätta i hundratals timmar”, säger Rickard Frisegård.
Varför har ni lyckats så bra den här gången?
“Bra fråga. Jag tror att det i grunden handlar om att vi har suttit och finslipat på den här typen av spel i åtta år nu. Battlerite är väldigt välpolerat och man känner direkt hur responsivt spelet är och hur snabbt man dras in i arenakänslan.”
De åtta åren inkluderar inte bara Battlerite utan även det långa arbetetet med bolagets första arenaspel Bloodline Champions. Det första spelet har idag laddats ned över 2 miljoner gånger.